Sydamerika og nærmere bestemt Chile udgør et stadig mere relevant og interessant marked for danske virksomheder. Ifølge Maria Kromand, handelschef på den danske ambassade i Chile, har landet positioneret sig som det grønneste i regionen de seneste tre-fem år. En udvikling, der passer rigtig godt til danske virksomheder.
”Udviklingen er enormt vigtig for Chiles identitet, og vi bruger det grønne kort meget i forhold til danske virksomheder. Det betyder, at vi er blevet taget rigtig godt imod og har ramt plet i forhold til den proces, landet har været igennem,” siger Maria Kromand.
Ændringerne er især sket efter FN’s 17 verdensmål blev vedtaget i 2015. Målet er, at de skal indfries i 2030, og den chilenske regering har blandt andet oprettet et sekretariat for målene, også kaldet SDG (sustainable development goals, red.).
”Vi har brugt verdensmålene rigtig meget som døråbner for danske virksomheder i forbindelse med myndighedssamarbejder det sidste års tid. Vi kan positionere danske virksomheder i dialoger, som vi ellers ikke havde adgang til. Så målene er helt klart en form for fælles sprog på tværs af lande og brancher,” forklarer handelschefen.