Dansk Folkehjælp har siden 2003 bygget og renoveret en række skoler i Afghanistan. Vi bygger og renoverer skolerne, hvorefter vi overdrager de nøglefærdige byggerier til lokalsamfundet og ikke mindst de afghanske myndigheder, hedder det og videre:
Vi har ikke ansvaret for at drive skolerne, det er afghanerne selv som har ansvaret for dette. Dansk Folkehjælp har modtaget støtte til dette arbejde via Det Danske Udenrigsministerium, Det Norske Udenrigsministerium samt private bidrag.
Dansk Folkehjælp har udover at bygge skoler de seneste år rådgivet Det Afghanske Undervisningsministerium i, hvordan man bygger kvalitets skolebygninger og hvordan man fører tilsyn med de skoler, som bygges.
Der er de seneste år bygget tusindvis af nye skoler i Afghanistan og de seneste analyser viser, at der fortsat mangler at blive bygget flere end 9.000 nye skoler, såfremt alle børn skal have ordentlig adgang til grundskolen og uddannelse.
Da Dansk Folkehjælp i 2003 startede sit skoleprogram, havde mindre en 15 procent af alle børn i Afghanistan adgang til uddannelse. Det anslås i dag, at omtrent 65 procent af de afghanske børn nu har adgang til grundskolen.
Afghanistan er et af de lande i verden som er mest præget af årtiers krige og konflikter. Det betyder, at det vil tage mange år at opbygge en velfungerende demokratisk styre og civilsamfund.
Dansk Folkehjælp i Afghanistan
Dansk Folkehjælp startede i 2003 skoleprogrammet i Afghanistan – Danish Assistance to Afghan Rehabilitation and Technical Training – også kaldet DAARTT, med det formål at bygge skoler og yde anden teknisk on-the-job træning i Afghanistan.
Aktiviteterne omfatter fra 2003 og frem til i dag:
- Skole og retsbygningsbyggeri Fra 2013 og frem til i dag:
- Monitorering (monitorering af kvaliteten af skolebyggeri bygget af private entreprenører)
- Kapacitets/træning af det Afghanske undervisningsministeriums byggesagkyndige.
Byggeri af skole og retsbygninger
DAART har siden 2003 bygget i alt 53 skoler i 11 provinser ud af Afghanistans 34 provinser (Badakshshan, Faryab, Nangarhar, Parwan, Kapisa, Laghman, Kabul, Logar, Samagan, Maidan Wardak og Baghlan), med i alt 538 klasseværelser og plads til 18.939 børn per skift og efter de seneste oplysninger fungerer alle skolerne fuldt ud.
I de første år byggede DAARTT skoler direkte med hjælp fra lokalsamfundene og lokale leverandører, fra 2013 overgik aktiviteterne til også at omfatte kapacitetsopbygning i undervisningsministeriet i Kabul og monitorering af skolebyggeri for ministeriet og dets donorer, bl.a. Danida.
DAARTT afsluttede i maj 2015 byggeriet af de sidste af 10 skoler i Faryab. Skolerne er bygget med støtte fra det norske udenrigsministerium og rummer 7.355 elever, heraf er 6.695 piger svarende til 91 procent af eleverne. Faryab provinsen er højt prioriteret af den norske regering.
Skolerne er bygget med et langsigtet formål. Bygningerne skal ikke bare stå i mange år, de skal også i mange år være rammen om et undervisningsmiljø, hvor der er lige adgang til uddannelse for både piger og drenge.
DAARTT har videre opført et kollegiekompleks for kvindelige studerende, der ikke bor i Maymaneh, Faryab eller nærmeste omegn.
Komplekset har 152 sengepladser, køkken og spisefaciliteter til ca. 200 personer. Komplekset er omkranset af en mur, der er sportspladser, vagtstue, parkeringspladser og gader med soldrevne lygtepæle.
På denne måde sikres kvindelige studerende en kulturelt acceptabel bolig og studiemiljø.
Siden 2015 har DAARTT været involveret i byggeriet af tre retsbygninger i Balkh, Panshjeer og Kapisa provinserne. DAARTT bygger retsbygningerne for FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC).
To af bygningerne skal huse justitsministeriets provinsafdelinger, mens den tredje skal bruges som domhus for distriktsdomstolen i Dehdahdi distrik i provinsen Balkh. De tre bygninger forventes klar til brug i 2016.
Monitorering (overvågning)
DAARTT har ligeledes, på vegne af det afghanske undervisningsministerium, i 2015 monitoreret byggeriet af 34 DANIDA-finansierede skolebyggerier og bidrog til at sikre kvalitet og færdiggørelse til tiden. Der blev identificeret i alt 319 problemer ifm. byggerierne, hovedparten af problemerne blev løst på tilfredsstilende vis.
DAARTT har desuden gennemført evalueringer på yderligere fem skoleprojekter. Evalueringerne blev gennemført ved projekternes færdiggørelse. Resultatet af evalueringerne og anbefalinger er afleveret til det afghanske undervisningsministerium.
Kapacitetsopbygning
Med henblik på kapacitetsopbygning af Infrastructure Services Department (ISD) i det afghanske undervisningsministerium, som er ansvarlig for skolebyggeri, har DAARTT i samarbejde med ministeriets medarbejdere analyseret ministeriets aktiviteter og systemer til planlægning, design, kontraktstyring samt kvalitetssikring af skoleprojekter og identificeret 31 vidtrækkende anbefalinger til forbedring.