Hvordan underviser og vejleder man i Sierra Leone i tabuiserede emner som reproduktiv sundhed, børnegraviditet og kønssygdomme?
Et nyt spil skal være med til at hjælpe undervisere i landet med at formidle de følsomme emner.
Lulu Lab, der har hjemme i CBS’s tilstødende bygninger på Frederiksberg, København, har inviteret Globalnyt indenfor til en testprøve af deres nyeste interaktive spil.
Matilde Juul og Sally Gregersen, de to tech-grundlæggere af Lulu Lab, fortæller, at det nye spil er en videreudvikling af deres første spil, hvor menstruationshygiejne og aftabuisering var det primære fokus.
Stemningen i det store fælles kontor virker kreativ, whiteboards pryder væggene og computere er hejst på små stilladser i perfekt ergonomi. En stærk kaffe fra stempelkanden bliver bragt sammen med en Ipad med betaversionen af det nyeste spil på stammen. Før vi når så langt, fortæller Sally og Matilde lidt om, hvordan ideen om et undervisningsspil i tunge emner som børnegraviditet og menstruationshygiejne opstod.
”Det første spil vi lavede, blev udviklet på et hackathon for to år siden, hvor udfordringen var at komme på en tech-løsning til uddannelse af piger i Afrika om reproduktiv sundhed. Det var der vi startede og kom på ideen om et spil. Det, syntes de ngo’er, som var medarrangører, var en super god idé, og vi besluttede os at arbejde videre på den.”
Den innovative idé bragte dem efterfølgende til Kenya og Etiopien sammen med det danske udenrigsministerium og UN Women. Her stod det klart, at der var et tydeligt behov for uddannelse i menstruationshygiejne og større dialog om emnet.
”Spillet gav de medvirkende et trygt rum og et sprog til at snakke om de svære emner,” fortæller Sally, om hvordan de oplevede den første tid og testkørsel i Kenya og Etiopien.
Co-creation
Spillenes fiktive univers skulle have en høj genkendelighed for deltagernes oplevede verden udenfor skærmen. Derfor var det vigtigt for Sally og Matilde, at brugerne var inkluderet i processen fra start til slut – et benspænd, som de to humanitære spiludviklere har holdt fast i.
Spillenes indhold og visuelle udtryk er derfor skabt på baggrund af flere workshops, hvor dilemmaer om børnegraviditet, kønssygdomme og frygt for familiens og samfundets reaktioner er virkelige historier fortalt af deltagerne i løbet af flere workshops:
”Vi har lært efterhånden, at det betyder meget at de kan spille sammen i grupper. F.eks. en gruppe piger kan sidde og have det sjovt og hjælpe hinanden med at gennemføre spillet, lære sammen og bryde tabuet i fællesskab ved at starte en samtale op,” fortæller Matilde.
En tur i Freetown
Lulu Labs svære to’er befinder sig i en verden kaldet Freetown, konstrueret ud fra Sierra Leones hovedstad af samme navn. Hovedkarakteren kan bevæge sig rundt mellem kirker (eller moskeer, alt efter religion) sundhedsklinikker, skoler og politistationer. I Freetown vil man opleve, at der er flere steder man kan støde på visse dilemmaer, eller læringsflows, omhandlende seksuelle sundhedsproblematikker.
Alt efter hvilket dilemma deltagere oplever, har man flere valgmuligheder ift. hvem hovedkarakteren kan henvende sig til: en far, mor, bror, søster, underviser, en politimand eller en sundhedsassistent.
”Det har vi gjort ud fra vores samtalegrupper, da der kan være flere forskellige personer i ens liv som man stoler mere på, og har lyst til at snakke trygt med når det omhandler tabubelagte emner,” forklarer Matilde.
Selvom politibetjenten træder en anelse ud i forhold til de andre omsorgspersoner, er der en ganske fin mening med det:
”Det er vigtigt, at de ved, at der findes en lovgivning, som prøver at beskytte dem. Det kan jo være, at de lever i nogle omgivelser, som ikke er så oplysende om, hvilke rettigheder man har, og hvad der rigtigt og forkert. Betjenten kan derfor også være en kvinde, eller en mand – det kan man vælge frit med alle karaktererne,” siger Sally.
De rigtige valg
Spillets udvikling er baseret på de svar, deltagerne giver på de forskellige dilemmaer. Et dilemma kan være:
Din ven fortæller dig, at hun ikke har fået sin menstruation til tiden. Hun er bange for, at hun måske er gravid. Hun spørger dig derfor om råd.
Svarmuligheder kan være et simpelt nej, eller: Jeg har hørt, at man kan tage til sundhedsklinikken og få hjælp – skal jeg tage med dig?
”De valg, du træffer, kan påvirke de værdier du har. I spillet er det indikeret ved tre kategorier, som går op eller ned alt efter dine svar: uddannelse, familie og venner. Det er for at vise, hvilke konsekvenser der kan komme ved at træffe et forkert valg, og hvad der kan ske ved at træffe det rigtige valg for dine relationer til dem,” forklarer Matilde.
De rigtige valg er derfor bygget op om menneskelige gode kvaliteter. Pluspoint ved rigtige svar er derfor et forsøg på at dyrke og frembringe disse gode kvaliteter hos spillerne.
Den kulturelle finføling: drop bananen og kondomet
De to grundlæggere af Lulu Lab måtte også sande, at der var flere aspekter og kulturelle spidsfindigheder, som måtte tages i betragtning. For at undgå politisk association måtte spiludviklerne undgå visse tøjfarver, og hvad med pointsystemet? Skulle det være almindelige plus/minussymboler, rød, grøn eller tommelfinger op og ned? Hvordan forstår unge mennesker i Sierra Leone bedst et pointsystem?
Spillet måtte heller ikke fremvise eksplicitte gengivelser af kvindekroppen, men kun selve de reproduktive organer. Abort og homoseksualitet var heller ikke tilladt som temaer.
Religionen – et potentielt minefelt – viste sig heldigvis ikke at spille en besværlig rolle.
”I Sierra Leone oplevede vi, at islam og kristendom vejede lige meget. De er ekstremt rummelige. F.eks. til vores workshops skulle vi altid have en muslimsk bøn og en kristen bøn i samme rum og bagefter kunne vi starte dagen. Vi oplevede dem som meget åbne,” fortæller Matilde.
Når børn tager viden med hjem
Ifølge en undersøgelse foretaget af Sierra Leones regering i 2013 var tre ud af ti piger mellem 15 og 19 år enten gravide eller havde allerede født. Verdensbanken vurderer, at Sierra Leone i 2017 lå nr. 13 globalt mht. børnegraviditeter.
Teenagegraviditet er i Sierra Leone tabubelagt, og mange piger får kappet båndene til familien grundet skam. Mange unge kroppe kan ikke kapere en graviditet, hvorfor så mange dødsfald forekommer blandt unge piger.
Selvom de strukturelle årsager bag er nuancerede og mangfoldige, fortæller Sally og Matilde, at problematikken angående manglende viden blandt befolkningen er en vigtig faktor. Spillet henvender sig direkte til piger i risikozonen, men også deres brødre, fædre og mødre.
Med humor og konkurrencementalitet er spillet designet til, at alle kan spille med. Det betyder, at de unge spillere er tilbøjelige til at tage spillet med hjem. Så snart spillet når hele vejen hjem til stuerne, sker der en vidensdeling blandt samtlige familiemedlemmer.
”Når de kommer hjem, kommer de hjem med en ny viden, som de ikke havde før og er ivrige efter at fortælle om det. Især drenge lærer ofte noget nyt om menstruation, fordi det ofte er pigerne, som modtager denne information. Pludseligt ved de også, hvorfor det egentlig er, at deres søster nogle gange har ondt i maven – så ved han til næste gang, hvad han skal sige til sin søster,” afslutter Sally.
Lulu Labs nye spil skal snart betatestes og de håber, at spillet kan bredes ud i flere globale kontekster udenfor det afrikanske kontinent.
Det nye spil ‘Freetown’ er lavet i samarbejde med Red Barnet.