Storymoja Festival varer i 5 dage og har været afholdt hvert år siden 2007. I en samtale med festivalens leder Muthoni Garland fortæller hun, at de to første år var den organiseret som en Ngoma Choma fest (ngoma choma er grillet kød). De turde ikke håbe på, at folk ville komme til litteraturfestival. Derfor lokkede de med kødet, og hældte litteratur i hovedet på publikum, da de ankom. Det blev en succes. Allerede i 2009 lancerede de det som en egentligt litteraturfestival.
Sondeka handler om det nyeste inden for kreativitet og innovation – ikke kun hvad angår kunst og kultur, men i alle sfærer af samfundslivet.
Storymoja, skoleprogram og litteraturformidling
Festivalens første 3 dage henvender sig specielt til skoler, fordi den har et stort engagement i uddannelse. Kenyas befolkning er meget ung. Langt de fleste kenyanere er under 30 år. Strategien er at give unge og kommende genrationer i Kenya en god læsekultur.
De sidste dage af festivalen henvender sig til det voksne publikum og til de litterært interesserede, samt til forfatterne.
De første dage af festivalen er organiseret som en række workshop. De er meget deltager-orienterede og interaktive. De sidste dage af festivalen er organiseret mere traditionelt med oplæsning og diskussioner.
Muthoni Garland fortæller, at det litterære miljø i Kenya og regionen i det hele taget er lille, men det er i kraftig vækst og forandring.
Inspiration og strategi
I begyndelsen indgik de partnerskab med Hay Festival i Wales. Den var deres inspiration. De lærte af Hay-festivalen og havde brug for at blive trænet i, hvordan de kunne organisere en egentlig festival. Partnerskabet varede i 5 år. Nu er festivalen i Nairobi helt uafhængig af Hay-festivalen.
Festivalens skoleprogram er 3 år gammelt. Det er meget populært. På dette års festival er de offentlige skoler desværre fraværende, pga. strejke blandt lærerne på de offentlige skoler. De forudgående år har der været en fin balance mellem privatskoler og skoler fra mere fattige områder.
Festivalen har taget initiativ til en bibliotekskampagne. Den er knyttet til skoleprogrammet. Det er en strategi for at opruste læsefærdigheder i Kenya. Demografisk er Kenya en meget ung nation. Den overvejende andel af befolkningen er under 30 år. For at få gang i biblioteksudvikling forsøger de at få borgmesterfruerne overalt i landet til at konkurrere om, hvem der er først og bedst på området.
Storymoja ser sig selv som den årlige kulmination på alle de litterære begivenheder i løbet af året. Og festivalen fungerer således som et samlingspunkt for landet litterære miljø. De har tætte relationer til snart sagt alle andre litterære projekter i Kenya og Uganda; fx writisme (Uganda), forlagene Fatuma og Kwani (Muthoni Garland er selv medstifter af Kwani).
Hun fortæller, at der nu sågar er en litteraturfestival i provinsbyen Nakuru i maj måned, hvilket hun fremhæver for at vise, at det litterære miljø ikke er begrænset til Nairobi.
Muthoni Garland fortæller, at Kenya praktisk taget var et diktatur indtil 2002. Først i 2007 begyndte befolkningen at tro på, at der var frihed til at ytre sig og derefter har det været som en eksplosion. I begyndelsen gav det sig udslag i meget generelle og politiske tematikker. Kritik kom til udtryk kontroversielt, som det fx er tilfældet med XYZ-show, men efterhånden er især de helt unge også begyndt at fortælle konkrete historier og skrive om deres hverdag.
Læs mere om det stadig meget populære XYZ-show: kenyan comedy
Pressekonferencens seje kvinder
På festivalens pressekonference beskrives Storymoja som en festival for hele kontinentet. Der er deltagere fra 15 forskellige lande på festivalen, og samtidig skaber festivalen også opmærksomhed uden for det afrikanske kontinent. Det er to velartikulerede og skråsikre kvinder i 40'erne som styrer pressekonference. Udover festivalens leder Muthoni Garland er det protektor for festivalen Mrs. Obama (Barack Obamas kenyanske søster). Spørgsmål fra hvide mandlige journalister og bosiddende hvide kvinder i Nairobi bliver straks sat på plads og irettesat om nødvendigt.
Læsefærdigheder
På pressekonferencen bliver baggrunden for festivalens skoleprogram også diskuteret. Muthoni Garland præsenterer en statistik, der viser, at 35% af alle skoleelever i Kenya har vanskeligheder med at læse helt simple sætninger. Selv på universitetsniveau er der problemer med basale intellektuelle kompetencer. Hun fremhæver, at der er nogle studerende, der ikke ved hvad et afsnit er, når de starter på universitetet. Det er pga. af sådanne informationer, at Storymoja synes at den tidligere omtalte bibliotekskampagne er vigtig.
Hun henviser til UWESO og deres rapporter som kilde: uweso
Festivalens profil
Storymoja er langt fra kun en litterær festival. Her bliver også præsenteret rap, musik og dans. I festivalens program får man indtryk af, at festivalen ligeså meget handler om socialt engagement, samfundsmæssigt ansvar og politik, som om litteratur.
Under pressekonferencen skinner det tydeligt igennem, at festivalen ser det som sin opgave at bidrage til et mere lige samfund. Her er ikke tale om en middelklassen i Kenya, der kun tænker på sig selv. Festivalens ledelse er meget eksplicit opmærksomme på farerne ved et klassedelt samfund, hvor de bedrestillede glemmer de fattige. Et af instrumenterne til et mere lige samfund er uddannelse, bedre læsekultur og bibliotekskampagnen.
Der er stor bevidsthed om, at resten af verden er meget interesserede i udviklingen i Kenya og Østafrika i øvrigt, Med direkte reference til kolonitiden, aktuelle europæiske erhvervsinteresser, kinesernes indtog i regionen og kulturelle entreprenører, som alle er oppe at køre over at ”Afrika rykker”, konstaterede Muthoni Garland, at Kenya er parat til at erobre deres eget rum, og ikke lade udviklingen i landet blive overtaget af udefra kommende kræfter.
Sondeka Festival og den kreative klasse
Sondeka er samlingsted for den unge middelklassen i Nairobi. De lever i høj grad op til festivalens motto: ”we are the ones”. Set herfra er Kenya ikke længere et udviklingsland. Faktisk er folkene bag festivalen så meget fremme i skoene, at de giver kulturelle entreprenører i Europa så meget baghjul, at vi slet ikke har opdaget det endnu.
På festivalen møder man den unge og driftige middelklasse. De er alle i 20’erne. Konstant på Twitter og WhatsApp. Under festivalen bliver jeg ofte i tvivl om, hvor jeg befinder mig. Jeg kunne lige godt have været i New York, Berlin, Mexico City eller – ja, der hvor jeg rent faktisk er, i Nairobi. Selfie-generationen omkring mig er vokset op på Twitter. Derfor tænker de på de samme ting, lytter til den samme musik og ligner alle andre unge kvinder og mænd mange andre steder i verden. Som en særlig understregning af festivalens organisatoriske format oplever jeg, da jeg skal på toilettet. Toiletterne får Roskilde-festivalen til at minde havneområder med skibsophug i Bangladesh.
Den nuværende unge generation af kenyanere adskiller sig fra tidligere generationer ved at blive i Kenya. De mener ikke, de har noget at vinde ved at tage til hverken Europa eller USA. Hvad skulle de dér? De udstråler en selvsikker konstatering af, at det hele sker jo lige her i Nairobi, hvor de bor.
Interview med festivalens leder Sandra Chege
Sondeka afvikles kun for tredje år. Festivalen arrangeres af Creative Garage. Det er et studie hvor der indspilles musik, en ”kunstner hub” og en entreprenør elevator. Garagens vigtigste formål er at hjælpe kunstnere og entreprenører med at forme deres produkter, så de kan omsættes på relevante markeder.
Sandra Chege fortæller, at festivalen langt fra kun handler om musik. På festivalen præsenteres alle mulige kreative projekter. Det hele bliver produceret på workshops i ugen op til festvalen eller under selve festivalen. Fx er al den 3D print, som ses som en integreret del af koncerterne, produceret på festivalen.
Creative Garage opstod ud af en frustration. Der manglede steder for kunstnere og andre kreative at arbejde og steder hvor de kunne etablere samarbejder. På forholdsvis kort tid har holdningen og muligheder for kunst og kreativ innovation forandret sig radikalt. Der er skabt respekt for kunst, som en branche hvor man kan arbejde og tjene penge.
Sandra Chege fremhæver, at en vigtig parameter i den forandring er en holdningsændring i befolkningen. Mange kenyanere efterspørger livemusik og musik fra Kenya. Det har igangsat en lavine til fordel for lokal musik, kunst og kultur.
Sondeka er ifølge Sandra Chege et netværk, der stimulerer og er medskaber af netop den forandring indenfor kunst, kultur og innovation i Kenya.
Hun er selv et meget godt eksempel hvem der er dynamo i forandringerne i Kenya og Østafrika netop nu. Hendes forhold til Sondeka er, at hun er ansat konsulent til at afvikle og markedsføre festivalen. Det er i øvrigt det hun altid laver. Hun arbejder som rådgiver og konsulent på forskellige festivaler, event og arrangementer – og det er noget hun lever af at gøre.