Ariunaa Tserenpils far var kunstner. Hun voksede op med en beundring for ham og hans venner og ville selv følge i hans fodspor, da hun i slutningen af 70’erne skulle vælge uddannelsesretning. Selvom faderen opfordrede hende til at forfølge drømmen, var hendes mor uenig:
”Min mor mente, at én kunstner i familien var mere end nok – og i en østlig kultur som vores gør man, hvad ens forældre siger. Reelt havde jeg ikke noget valg,” fortæller Ariunaa Tserenpil, da Globalnyt møder hende på Cinemateket. Hun er i Danmark i forbindelse med filmserien ’Mongoliet på film’, der er arrangeret af Dansk Mongolsk Selskab og Arts Council of Mongolia, og som vises på Cinemateket fra d.11 til d.16. februar.
Mongoliet var under sovjetisk styre, og uden politiske forbindelser var der ikke mange muligheder for valg af uddannelsesretning; Ariunaa Tserenpil endte med at blive ingeniør inden for metallurgi (undersøgelse af metalliske grundstoffers fysiske og kemiske egenskaber, red.). Hendes karriere sluttede, da muren faldt, og det firma, hun dengang arbejdede for, krakelerede.
”For første gang kunne jeg selv vælge, hvad jeg ville lave,” fortæller hun. Valget faldt på film. Siden har hun ikke beskæftiget sig med andet.
Ny strøm
Film er ikke noget nyt fænomen i Mongoliet. Under kommunismen, der varede fra 1921 og indtil Sovjetunionens fald, blev filmmediet brugt som et ideologisk værktøj:
”Jeg voksede op i et censureret samfund, og filmene gav dig ikke plads til selv at tænke. Men i det mindste promoverede de noget menneskeligt positivt; de sluttede altid godt, så folk ville forbinde kommunismen med noget positivt.”
Siden demokratiseringsprocessen gik i gang i 1990, er den mongolske filmproduktion vokset. Selvom størstedelen af filmene stadig er af dårlig kvalitet, er der en interessant tendens blandt film fra især yngre filmskabere. De bruger de store samfundsmæssige ændringer som baggrund for at behandle flere forskellige tematikker: Urbanisering, sammenstød mellem traditioner og input fra en globaliseret verden og søgen efter personlig og national identitet i et land i forandring.
Det er film fra denne gruppe, der bliver vist i Danmark disse dage.
Ariunaa Tserenpil er helt klar over, at hendes generation ikke ville kunne have lavet de samme film, som den nye generation af instruktører præsenterer i disse år.
”De har ikke i samme grad som vi har været udsat for det totalitære regime, der brugte film som et ideologisk værktøj. De yngre filmskabere bruger film på en helt anden måde – samtidig repræsenterer de en meget ægte udvikling inden for film i Mongoliet.”
Under deres besøg i Danmark, har Ariunaa Tserenpil sammen med instruktør Khoroldorj Choijoovanchig haft tid til at hilse på det danske filmmiljø. Her har de blandt andet fået inputs til, hvordan de kan kultivere denne særlige niche inden for mongolsk film og bygge branchen op omkring disse unge talenter.
Og så er en konkret aftale om et samarbejde mellem mongolske og danske instruktører kommet på plads med Filmværkstedet i Aarhus.
Se programmet til ‘Mongoliet på film’
Læs mere om Mongoliet