Globalnyt giver danske unge udsyn med ny undervisningsplatform

Camp med Globale Gymnasier, august 2023.


Foto: Globalnyt

29. august 2024

Mens de fleste unge orienterer sig mod globale trends, drejer størstedelen af omtalen i toneangivende danske medier sig om ganske få lande og brændpunkter.

En undersøgelse af danske artikler udgivet over ét år, som Infomedia har lavet for Globalnyt viser, at et af Afrikas 54 lande kun indgår i fire procent af de artikler, der nævner et land. Og at lande i Latinamerika kun fyldte tre procent af dækningen. For asiatiske lande lå tallet på 10 procent, primært på grund af Kina.

Det er naturligt, at nyhedsfladen i Danmark er mest orienteret mod lande og emner, der er tættest på vores hverdag. Men hvad betyder det for danskernes forståelse for den globale forbundethed, fælles løsninger på grænseoverskridende problemer som klimakrise og ulighed og vigtigheden af en regelbaseret verdensorden, at halvdelen af den samlede mediedækning over ét år gik til kun seks lande på den nordlige halvkugle?

En indikation får vi gennem DRs medieanalyse fra 2022, der viser, at op til 20 procent af danskerne har tendens til at undgå nyheder pga. ”oplevelsen af at være blevet præsenteret for de samme negative historier, uden forløsning, længe”. I den forbindelse er vi bekymrede for, at den nyhedstræthed, der hersker blandt en stor del af danskerne, beklageligvis næres af den skæve dækning af den globale verden.

På Globalnyt tror vi på, at engagement skabes både gennem viden, fascination og variation. Asien, Afrika og Latinamerika rummer størstedelen af verdens befolkning. Kontinenterne er i varierende grad præget af økonomisk vækst og oplever samlet set en voksende geopolitisk indflydelse. Og i Danmark er vi i høj grad forbundet med disse dele af verden via handel, turisme, konflikter, klimakrise og migration. 

Derfor er det nødvendigt, at unge danskere får en dybere forståelse for globale forhold, så de rustes til et liv i en globaliseret verden, hvor vi ikke kun identificerer os med vores egen, lokale verden, men med en verden med stort V.

Viden og handling

Dansk Ungdoms Fællesråd konkluderede i en undersøgelse fra efteråret 2021, at danske unge ikke føler sig godt nok klædt på, når samtalen falder på demokrati og det internationale samfund: 

”Næsten tre ud af fire unge har en holdning til, hvordan Danmark og verden skal udvikle sig. Men de to mest udbredte oplevede årsager blandt unge til ikke at involvere sig mere i politik og samfundsforhold bunder i en oplevelse af ikke at være god nok: følelsen af at mangle tid og overskud og følelsen af ikke at vide nok til at kunne være med.” 

Derfor har Globalnyt de seneste år haft et øget fokus på at styrke danske unges viden om og engagement i verden uden for Vesten for at gøre dem mere handlekraftige i forhold til verden i udvikling. 

Det har vi gjort ved at gå i dialog med unge på Ungdommens Folkemøde, gennem workshops på ungdomsuddannelser og længere camps, hvor elever bliver undervist i og selv prøver kræfter med global journalistik. 

I en tid hvor flere og flere bliver bevidste om, at det medieindhold, vi forbruger – ikke mindst på sociale medier – påvirker os, har både lærere og elever taget utroligt godt imod vores tilbud. Vores erfaringer og de positive tilbagemeldinger danner nu grundlaget for den nye undervisningsplatform, som skal hjælpe lærere på ungdomsuddannelser til nemt at orientere sig i vores tilbud. 

Det kritiske blik

Med undervisningstilbuddet forsøger vi også at give de unge en kritisk brille på, når de møder nyheder om verden. For i disse år står mediebilledet på mange måder over for en banebrydende udvikling, hvor kunstig intelligens spiller en stadig mere dominerende rolle.

AI kan nu producere sammenhængende tekster uden kilder og dermed skabe realistiske billeder eller gengivelser af hændelser, der måske aldrig har fundet sted. For ikke at nævne de mere aktuelle trusler fra misinformationskampagner, der er blevet intensiveret af “trolde”, som misbruger AI.

Jo mere viden, de unge har om globale spørgsmål, jo bedre er de rustet til at finde hoved og hale i den information, de hver dag møder i deres nyhedsfeed i tv’et, avisen eller på sociale medier.

Så er du lærer på en ungdomsuddannelse? Og vil du gerne give dine elever mere udsyn og evnerne til at gå kritisk til værks? Så synes vi helt bestemt, du skal gå på opdagelse på vores platform, hvor du blandt andet finder:

  • Information om workshops og hvordan du booker Globalnyts journalister til at komme ud til din klasse
  • Undervisningsforløb fra Globale Gymnasier om kritisk, global journalistik til danskfaget 
  • Eksamenssæt baseret på Globalnyts artikler
  • En vidensbank af journalistisk materiale, herunder artikler, podcasts og explainere, fordelt på temaer med relevans for undervisning i dansk, samfundsfag, naturvidenskab, musik m.m.

Vi glæder os til at høre fra dig og sammen gøre verden større for den næste generation!


Er der emner, du savner viden om eller som efterspørges af dine elever, så tøv ikke med at række ud! Vi vil blive vildt glade for at høre om erfaringer med unges medieforbrug og global journalistik på uddannelserne.

Du kan kontakte Pernille Brix ([email protected]) eller Emma Katrine Bremer ([email protected]) på Globalnyts redaktion.