EU-Parlamentet stemmer fredag om strammere regler for ophugning af europæiske skibe, som ofte skrottes under stærkt kritisable forhold på en strand i Bangladesh eller Indien, skriver DR online torsdag.
På grund af de miljø- og arbejdsmæssige forhold i Sydasien vil de skrappe krav betyde, at tusindvis af arbejdspladser i stedet rykker til EU, og i særlig grad til Danmark, mener fagforeningen Dansk Metal:
“Vi står rigtig godt konkurrencemæssigt. Vi er dygtige til at håndtere miljøfarligt affald, og vi har mange kvalificerede folk til denne her type job”, siger forbundsformand Claus Jensen.
Det skal vi udnytte, mener EU-parlamentarikeren Dan Jørgensen (S), der tror på, at reglerne bliver stemt igennem.
“I stedet for at nogle rederier dumper deres skibe på strande i Indien eller andre steder, så kan vi måske ophugge dem i Danmark, og det er der jo masser af arbejdspladser i”, siger Dan Jørgensen, der er næstformand i Parlamentets miljøudvalg.
Danmarks Rederiforening slår dog koldt vand i blodet:
“De asiatiske lande er allerede godt i gang med at indføre de her internationale regler, for de vil gerne leve op til dem også og bevare arbejdspladser derude, siger foreningens chefkonsulent Maria Bruun Skipper til DR online.
Se også telegrammerne
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/13-10-09/stor-fotoudstilling-om-indiens-farlige-skrotvaerft
og
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/01-12-05/ny-dansk-f-rge-dukket-op-p-berygtet-indisk-skrotst
og
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/24-06-05/eu-ministre-nsker-skrappere-kontrol-med-skrotskibe