Vellykket musikfestival med dansk aftryk i sprængfarlige Mali

Diamy Sacko fik selskab af sin berømte søster Amy Sacko, som havde taget sin mand, Bassekou Kouyaté med på n’goni.


Foto: Camilla Dayyani
Forfatter billede

17. januar 2023

Det er ingen hemmelighed, at der er en spændt situation mellem de gamle europæiske samarbejdspartnere og den nye maliske regering. Den kom til magten ved et kup i 2020 og igen i 2021, og man afventer stadig frie demokratiske valg. Samtidig er der stigende uro og høj risiko for terror. Men det betyder ikke, at Danmark slipper sit engagement i Mali.

Flere lokale iagttagere vurderer, at musikfestivalen Spot On Mali, der blev afholdt i weekenden, var en intens oplevelse. Festivalen under høje kokospalmer ved Ungdommens Hus nær floden i hovedstaden Bamako viste et stort talentpotentiale, og koncerterne gav nogle af de unge kunstnere mulighed for at arbejde med udtrykket.

Mange lokale havde søgt ned til de to afteners komprimerede og afvekslende program, hvor der var en mangfoldighed af kunstnere fra nogle af landets mange kulturer og en åben stemning.

Dansk-malisk samarbejde bag talent-festival i Bamako

Festivalen, som tidligere hed Spot On Mali Music, blev holdt første gang i 2014 og fejrer den udbredte udveksling af både elever og knowhow, som har stået på mellem først og fremmest Danmark og Mali, men også med andre samarbejdspartnere i blandt andet Finland og Frankrig.

Bag samarbejdet står Det Jyske Musikkonservatorium, den danske ambassade og henholdsvis konservatoriet i Bamako – i daglig tale forkortet til CAMM – og I.N.A, som står for Det Nationale Kunstinstitut og har rødder i 1930’ernes franske kolonisering af Mali.

“Jeg var med begge dage, og det var en sjælden oplevelse, fordi det dels var meget velorganiseret, og så var der adskillige meget spændende artister, som man normalt ikke oplever. Specielt koncerten med sangeren og guitaristen Oumar Konaté var helt fantastisk,” fortæller Mohamed Cissé.

Plakat for årets Spot On Mali.

Han er oprindelig tuareg fra Timbuktu, men arbejder med turisme i hovedstaden. Mohamed Cissé fremhæver den helt specielle stemning, der var til arrangementet:

“Der var en følelse af venskab og udveksling på tværs af kulturer, og jeg var meget opløftet. Vi har brug for sådanne arrangementer,” fastslår Mohamed Cissé.

Eva Omagbemi fra Mix Musik i Malmø er kender af afrikansk musik og har været på Spot On Mali flere gange, og hun var generelt meget tilfreds med niveauet af årets festival.

“Koncerterne forløb uden gnidninger, og der var en herlig stemning, hvor rigtigt mange var mødt op til koncerterne, ikke mindst mange unge,” beretter Eva Omagbemi.

På årets festival var der adskillige kunstnere, som godt kan gå hen at blive de næste store stjerner fra Mali. Flere fremhæver den traditionelle sangerinde Kaniba Oule, som har været lidt væk fra scenen, men kunne opleves som eksponent for de såkaldte griot-kvinder, som er populære ved de berømte søndagsbryllupper i hovedstaden. De er kendte for at improvisere en lovprisning af brudepar og slægt, mens de synger klassikere fra mandinga-kulturen, der er del af en oral tradition, som går næsten 1000 år tilbage.

Det danske engagement havde oprindelig rødder i et samarbejde mellem Det Jyske Musikkonservatorium og det hedengangne Center for Kultur og Udvikling (CKU), som blev lukket af den daværende regering i 2016. Her blev den nye samarbejdspartner den danske ambassade i Bamako, og det er nu en garvet musisk ildsjæl, som sidder på ambassaden nede på øen Cité de Niger, der som navnet antyder ligger i Nigerfloden.

Rolf Holmboe har ambassadørposter bag sig i blandt andet Pakistan, Libanon, Syrien og Jordan, men er også søn af den klassiske komponist, afdøde Vagn Holmboe. Så det er en musikalsk ildsjæl, konservatoriet i Aarhus har fået sig som partner i den politiske og sikkerhedsmæssige ret besværlige maliske virkelighed.

Unikt vindue

Til Spot On Mali var der inviteret udenlandske eksperter fra musikbranchen, der giver feedback og deltager i workshops for de maliske og udenlandske studerende, hvor de nye talenter kan få kvalificeret kritik med henblik på en musikalsk karriere udenfor Mali.

Festivalens ledere er en gruppe på fire garvede veteraner anført af den kendte dansk-maliske bassist og sanger, Moussa Diallo. De modtager de mange henvendelser fra kunstnere, der gerne vil præsenteres på festivalen.

Spot On Mali er nemlig en såkaldt showcase-festival, hvor hver kunstner har godt 35 minutter til at levere et show, der kan være med til at bringe dem videre. Og det er altså en reel mulighed, for den lokale presse anført af det nationale tv, ORTM, følger Spot On Mali tæt, og Moussa Diallo og de tre andre, som er kendte i Mali, er blevet interviewet konstant i dagene op til festivalen.

At det nytter at være med på Spot On Mali kan det dansk-maliske orkester Faratuben tale med om. Navnet, som er en sammentrækning af bambara-ordene Farafin (sort) og Toubabou (hvid) opstod blandt studerende på CAMM, hvor de maliske musikere kom fra den kristne del af bobo-kulturen og sammen med elever fra Aarhus har opnået en pladekontrakt og sidste år vandt en dansk grammy for Bedste Livenavn indenfor den såkaldte rootsmusik i Danmark.

Spændt situation

Danmark trak for et år siden 100 danske soldater ud ad landet, efter at den maliske regering ad flere omgange krævede en øjeblikkelig tilbagetrækning. Kravet fra Malis regering kom, umiddelbart efter at EU’s udenrigsministre havde udtalt hård kritik af den maliske regering, der har indledt et samarbejde med russiske lejesoldater og udskudt et lovet demokratisk valg.

Selvom situationen mellem de gamle europæiske samarbejdspartnere og den nye maliske regering er højspændt, betyder det ikke, at Danmark opgiver sit engagement i Mali.

“Der er ingen ændring i forhold til malierne og vores maliske samarbejdspartnere. Vi har et rigtigt godt samarbejde gennem de forskellige projekter, som vi har med den maliske befolkning, med det maliske civilsamfund og med den maliske privatsektor. Vi hjælper særligt unge og kvinder til at kunne starte virksomheder, og det gælder også på kulturområdet,” fortæller ambassadør Rolf Holmboe og fortsætter:

“Nu har jeg fulgt festivallen i de knap to og et halvt år, jeg har været her som ambassadør, og det har været en meget positiv oplevelse hver eneste gang. Og det viser, at noget af det, der binder os sammen, er en kærlighed til musik, som også virkelig er det, der binder malier sammen på tværs af de mange etniske og geografiske skel i det store land – at de elsker musik. Og at de har en meget høj musikforståelse og et engagement, som har dybe rødder tilbage i tiden, hvor de jo har nogle kunstnere, som når op på et meget højt verdensniveau.”

Ti spændende år

I Aarhus er konstitueret rektor på Det Jyske Musikkonservatorium Keld Hosbond glad for den solide opbakning. Selvom han ikke er med i Mali denne gang, var han i slutningen af 2022 vært for et stævne, som er forbundet med Spot On Mali.

Musikstuderende fra en række lande – inklusive CAMM i Mali – mødtes til workshops, samspil og koncerter under paraplyen GLOMUS, som står for Global Musik. Og selv om der på grund af sikkerhedssituationen for tiden kun er to danske studerende i Mali, er Keld Hosbond optimist og ser frem til næste år, hvor Spot On Mali fejrer ti år med danske fingeraftryk på konservatoriet i Bamako, ikke mindst via fjernundervisning, uddannelse af lærere og et professionelt lydstudie.

“Det er en unik oplevelse, hvor de største stjerner ofte møder op og er med til festen, mens man får et fingerpeg om, hvem der måske bliver den nye Salif Keïta, Toumani Diabaté eller Oumou Sangaré,” siger Keld Hosbond.