Vestindien på Øregaard Museum

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Øregaard Museum i Hellerup bringer nu Dansk Vestindien til København via en udstilling med den danske maler Hugo Larsen, skriver dagbladet Børsen onsdag.

På udstillingen kan man opleve kunstnerens værker fra 3 års ophold i Dansk Vestindien i begyndelsen af 1900-tallet. Værkerne, der både er af idyllisk og barsk natur, vil give publikum indblik i livet på øerne i Caribien, som det tog sig ud for danske kolonister og den lokale befolkning for et århundrede siden.

Hugo Larsen (1875-1950) er endnu et forholdsvist ubeskrevet blad i dansk kunsthistorie, og de fleste af hans værker befinder sig i dag i privateje. Det er dog lykkedes Øregaard Museum at opspore omkring 40 malerier og 30 tegninger fra tiden i Dansk Vestindien.

Udstillingen “Hugo Larsen i Dansk Vestindien 1904-1907” kan opleves fra fredag den 20 januar frem til søndag den 30. april.

Dansk Vestindien var i dansk besiddelse i 251 år – fra 1666 til 1917, da øerne blev solgt til USA for 25 mio. dollar.

Nedenstående er taget fra www.oeregaardmuseum.dk

Hugo Larsen fik sit gennembrud i 1901 med nogle sjældent indfølte skildringer af en koloni af straffefanger på den jyske Alhede. Få år senere rejste han til De vestindiske Øer, hvor han i treethalvt år iagttog og skildrede landskaber og folkeliv i den eksotiske koloni.

Specielt hans skildringer af lokalbefolkningens hverdagsliv er bemærkelsesværdige, både kunstnerisk og kulturhistorisk. Disse malerier og tegninger fra Dansk Vestindien udgør højdepunktet i Hugo Larsens kunstneriske karriere.

Især 2 ting karakteriserer Hugo Larsens malerier og tegninger fra tropekolonien.

For det første er de stærkt inspireret af impressionismen. Set i nutidens perspektiv kan det ikke undre, men den gang var det meget usædvanligt for en akademisk skolet maler i Danmark.

For det andet er hans skildring af den lokale farvede befolkning helt unik. Han har fået lov at komme indbyggerne på tæt hold og har i sine billeder beskrevet deres hverdagsliv som ingen anden før eller siden. Både som kunst og som kulturhistorie er disse skildringer enestående.

I Hugo Larsens samtid var interessen for Dansk Vestindien meget lille. Hans spændende og eksotiske billeder blev ignoreret, og kun ganske få blev købt til offentlige samlinger. Derfor har langt de fleste af hans værker været uden for offentlighedens søgelys i snart et århundrede.

Øregaard Museum har i de seneste år markeret sig stærkt med en række bemærkelsesværdige udstillinger af danske kunstneres værker. Her skal blot nævnes kunstnere som Paul Fischer, Oluf Høst og Marie Krøyer.

Museet har også en tilknytning til Dansk Vestindien, idet den smukke nyklassicistiske hovedbygning fra 1806 er opført til købmanden Johannes Søbøtker, som bl.a. tjente sine penge ved handel og plantagedrift på De vestindiske Øer.

Udstillingen markerer således museumsbygningens 200 års jubilæum og samtidig 100-året for Hugo Larsens første særudstilling, som han selv arrangerede i Christiansted på St. Croix i 1906.