En af landets største humanitære organisationer, Folkekirkens Nødhjælp, har i det seneste års tid lagt sin kommunikationsstrategi om.
Væk er de kortere nyheder på organisationens netsted, for de blev kun læst i meget lille omfang. Fremover skal der satses på nogle længere formater, lød det.
Og i januar 2016 lancerede organisationen er nyskabelse i den danske NGO-verden da den slog to stillinger som korrespondent op. Èn i Afrika og én i Mellemøsten.
Læs også: Stor humanitær NGO ansætter to u-landskorrespondenter (30.01.2016)
Nu er organisationen så klar med de længere formater i form af såkaldte longreads. Et longread er en meget lang artikel og nogle gange en mellemting mellem en artikel og en bog. Den første, Sociale medier udfordrer magtens mænd, der handler om Cambodja, er på hele 2.500 ord eller 15.000 anslag.
Det er internetmediet Zetland, der for alvor introducerede genren i Danmark og den blev hurtigt omfavnet af både mindre uafhængige medier og store veletablerede dagblade. Et kendetegn ved longreads er, at de er mere gennemarbejdede end almindelige artikler og så er de skabt til at blive læst på smartphones og tabletcomputere.
Folkekirkens Nødhjælp skriver selv følgende om det nye tiltag:
”Vi har lanceret longreads. Det er et journalistisk format, hvor vi tager dig med på rejser rundt i verden. En longread er en fortælling, hvor vi går i dybden med historien og tager os tid til at fortælle fantastiske, spændende og utrolige historier fra de lande, vi arbejder i. Det er læsning, der skal nydes. Læsning, der gør dig klogere på verden omkring dig og giver inspiration til din hverdag.”
”Vi udgiver en longread cirka en gang om måneden, og du kan få en mail, når den nye fortælling ligger klar – det er ganske gratis.”