Kampala: I marts 2017, da jeg sidst kørte rundt i Kampalas pulserende trafik, beklagede mange af bodaboda’erne sig over, at de tabte markedsandele til Uber, forbi man kunne køre med Uber lige så billigt som med en bodaboda. Enhver mand og kvinde i Kampala vil selvfølgelig foretrække at sidde i en bil fremfor bag på en motorcykel.
Medmindre det er midt på dagen i byens værste trafikpropper, så er en bodaboda det eneste sanddruelige transportmiddel, hvis man ønsker at nå frem til sin destination.
Bodaboda på Uber
Bodaboda’erne har i mellemtiden fået deres egen app, Safe Boda, for at tage kampen op mod Ubers bil-taxier. Ikke alene kan man bestille en bodaboda på denne app, men man kan også benytte både Uber og Taxify til at hidkalde en bodaboda (Taxify er en Uber-lignende app).
Priserne er nærmest hysterisk lave, når man bestiller via app. Fx kan man komme fra Bugolobi lidt uden for byen mod Port Bell til Nsambya ved Ggaba Road for 2000 Ugandiske Schillings (3,50 Kr), hvor turen normalt ville koste det tredobbelte, hvis man ellers forstår at forhandle om prisen.
Fordelene ved at bruge disse apps er sikkerhed, hvilket antydes med navnet Safe Boda, men en anden fordel er også, at man slipper for at forhandle om prisen, hvilket kan være en fordel for mange udlændinge og rejsende.
Bodaboda er frie fugle
Spørgsmålet er, om det ikke er lidt af en selvmodsigelse at have bodaboda på en app, da det jo betyder, at man skal vente på, at motorcyklen ankommer. Enhver ved, at man altid skal vente lidt på at få en bil-taxi, men essensen af en bodaboda er, at der altid er en bodaboda, når man har brug for en, og man bare hopper på og farer afsted. Derfor forsvinder nogle af fordelene ved at bestille via app.
Det viser sig også, at alle bodaboda’er stadigvæk fungerer på gadeplan samtidig med, at de er på en af de tilgængelige apps.