Burkina: Én præsident i 27 år – vil Compaoré klamre sig til magten?

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Oppositionen siger hans tid er ude, selv planlægger han en folkeafstemning om at forblive som førstemand i det fattige Sahel-land, der har modtaget så megen dansk udvklingsbistand og fortsat er et nøgleland for Danida i Vestafrika. 

OUAGADOUGOU, 11 August 2014 (IRIN): Burkina Faso’s next elections are not due until November 2015, but political tensions have risen in the past year owing to suspicions that President Blaise Compaoré is looking to prolong his 27-year rule by contesting the polls.

An expanding coalition of opposition groups and civil society organizations has staged rallies calling for Compaoré’s departure and promising to build momentum and force a change.

Compaoré has not explicitly said he will seek re-election, but plans for a constitutional referendum (folkeafstemning) to scrap the two-term limit for the presidency are seen as a sign of his intention to run.

Why the clamour for change?

Compaoré’s critics say he has monopolized power for far too long. They contrast Burkina Faso’s experience with that of neighbouring countries like Benin and Ghana – all far from perfect, but at least now used to leaders being peacefully voted out.

There is also concern that Compaoré will try to install his brother, François, a highly influential adviser with extensive and controversial business interests, as successor.

“Blaise Compaoré wants to be king of the country and it is just not possible,” said Smockey, a rapper-turned-political-campaigner. “We will use all the legal means we have to stop him.”

Smockey, real name Serge Bambara, is now a leading figure in the Balai Citoyen (Citizens’ Broom (fejekoste) movement) formed in July 2013 to highlight the grievances of ordinary citizens and turn up the pressure on the president.

Is Compaoré ready to step down?

The 63-year-old president has presented himself as the guarantor of domestic stability, steering Burkina Faso away from crises that have plagued its neighbours.

He has tried to enhance his reputation as a regional peacemaker, mediating in the conflicts in Ivory Coast and Mali as well as helping ease political tensions in Togo.

Compaoré has been careful in outlining his intentions.

Talking to the Paris-based weekly Jeune Afrique in 2012, Compaoré said Burkina Faso had become a “stable, united and open country”, adding that the Burkinabé were primarily interested in the development and progress of their country.

How democratic is Burkina Faso?

Læs videre på

http://www.irinnews.org/report/100472/briefing-burkina-faso-heading-for-a-showdown 

Mere om Burkina på http://en.wikipedia.org/wiki/Burkina_Faso

Mere om Compaoré på http://en.wikipedia.org/wiki/Blaise_Compaoré

(man må desværre selv kopiere linket) 

DOKUMENT (fra finansministeriet)

Danmarks udviklingsbistand til Burkina Faso

Det danske udviklingssamarbejde med Burkina Faso vil bidrage til gennemførelsen af landets fattigdomsstrategi gennem støtte til fattigdomsreduktion, økonomisk vækst og beskæftigelse samt etablering af rettighedsbaserede og inklusive rammer for god regeringsførelse.

Den danske indsats er koncentreret om vækst i landbrugssektoren samt vand, sanitet og vandressourceforvaltning. Desuden ydes generel budgetstøtte samt støtte til fremme af god regeringsførelse.

Den bilaterale støtte til uddannelsessektoren vil blive udfaset i 2014.

I 2012 blev der udarbejdet et nyt politikpapir for Danmarks samlede relationer til Burkina Faso. Papiret understøtter regeringens prioriteter.

I overensstemmelse med Danmarks bestræbelser på at skabe en mere strategisk og effektiv udmøntning af udviklingssamarbejdet planlægges det at omlægge udviklingssamarbejdet med Burkina Faso fra enkelte sektorprogrammer til et samlet landeprogram i 2015 med tilsagn i 2015 og 2016.

Vækst i landbrugssektoren:

En ny fase af programmet blev tiltrådt i 2012 med et tilsagn på 380 mio. kr. Hovedformålet med programmet er at fremme økonomisk vækst i landbruget. 

Den nye fase bidrager til værditilvækst og øget beskæftigelse via et stærkt fokus på erhvervsstøtte til operatører og iværksættere inden for produktion, forarbejdning og markedsføring af landbrugsprodukter i udvalgte værdikæder.

En del af støtten til landbruget går til at styrke tiltag, der fremmer grøn vækst. Programmet støtter desuden den offentlige sektor med henblik på at forbedre rammevilkårene for landbruget.

Som en del af landeprogrammet forventes et nyt tilsagn til vækst i landbrugssektoren i 2016.

Vand- og sanitetsforsyning samt vandressourceforvaltning:

En ny fase i programmet blev tiltrådt i 2009 med et samlet tilsagn på 450 mio. kr. Hovedvægten i programmet er lagt på vandforsyning og sanitet til landområder og mindre byer samt støtte til bedre forvaltning af landets knappe vandressourcer.

Programmet er tilpasset den nationale strategi og de nationale procedurer for vand- og sanitetsforsyning, hvorfor programmet er planlagt for en seksårig periode, så den følger den nationale strategi, der løber til og med 2015.

Vand og sanitet er forudsætningen for sociale fremskridt i det burkinske samfund og en forudsætning for at undgå konflikter i landets nordlige tørre områder. Vandressourceforvaltning er grundlaget bl.a. for en bæredygtig vækst i landbrugsproduktionen.

Som en del af landeprogrammet forventes et nyt tilsagn til vandprogrammet i 2015 på 300 mio. kr. for implementering fra 2016.

Uddannelse:

Som følge af omlægningen af den danske støtte til uddannelse blev en afsluttende fase af Danmarks støtte til uddannelsessektoren i Burkina Faso tiltrådt i 2011 med et samlet tilsagn på 75 mio. kr. over fire år (2011-2014).

Udviklingskontrakt (generel budgetstøtte):

Den nuværende fase af budgetstøtten (2012-2015) blev igangsat i 2012 med en samlet bevilling på 230 mio. kr.

Denne fase omfatter generel budgetstøtte til gennemførelse af Burkina Fasos fattigdomsstrategi samt støtte til studier og kapacitetsopbygning, der kan komplementere budgetstøtten og medvirke til større gennemsigtighed i fordelingen og administrationen af de offentlige ressourcer samt større bæredygtighed i væksten (grøn vækst).

Som en del af landeprogrammet forventes et nyt tilsagn til en udviklingskontrakt i 2015.

God regeringsførelse:

Et program for perioden 2008-2013 blev igangsat i 2008. Den samlede bevilling for programmet udgør 130 mio. kr.

Programmet støtter Decentraliseringsministeriet, der har til opgave at forberede kommunerne til gradvist at kunne overtage ansvaret for en række opgaver, der tidligere har ligget i statsligt regi.

Derudover ydes støtte til Ministeriet for Menneskerettigheder og en række civilsamfundsorganisationer, der arbejder for fremme af menneskerettigheder, ytringsfrihed og øget demokrati.

Endelig yder programmet støtte til at forbedre ligestillingen mellem kvinder og mænd samt til kampen mod kvindelig omskæring.

Som en del af landeprogrammet forventes en ny fase med udgangspunkt i menneskerettigheder og demokrati igangsat i 2016. I arbejdet med omlægning til landeprogrammering planlægges afgivet et tilsagn på 35 mio. kr. i 2014 som en brobevilling.

Andet:

Udover den del af bistanden, der ydes som finansiering af sektorprogrammer eller større indsatser, støttes mindre projekter og programmer inden for formålet med det danske udviklingspolitiske samarbejde med Burkina Faso.

Bidrag til Danidas Business Partnerships finansieres over § 06.32.05. Danidas erhvervsindsatser.

I 2014 planlægges under nærværende konto udbetalt i alt ca. 270 mio. kr. til Burkina Faso.

Hertil kan komme udbetalinger fra bl.a. Danida Business Partnerships, den humanitære ramme, danske civilsamfundsorganisationer, regionale programmer m.v.

Kilde: Anmærkningerne til finanslov 2014.