Den indiske mestertænker Ashis Nandy har en gang skrevet i et typisk rammende essay om “The Philosophy of Coca-Cola”:
“Once exposed to the world of cola, life in a community never remains the same; the spectrum of human needs in it expands permanently. Everything else about Coca Cola is negotiable, but not this. A cola can never be replaced by tea, coffee, beer, wine or water.”
Som sådan er det lidt af en historisk begivenhed, når burmesiske forbrugere efter alt at dømme snart vil være i stand til at nyde en flaske af den brune sukkerdrik med det sigende epitet: “the real thing”.
The Coca-Cola Company meddelte torsdag, at det er klar til at begynde at gøre forretning i Burma for første gang i mere end 60 år – det skriver den amerikanske radiostation Voice of America på sin hjemmeside.
Selskabet uddybede, at det kun venter på, at den amerikanske regering formelt giver tilladelse til at landets virksomheder kan investere i Burma.
Og det er formentlig kun et spørgsmål om tid, hvis Burmas demokratiseringsproces fortsætter. I de seneste måneder har USA allerede ophævet flere af de tidligere sanktioner mod landet.
Coca-Cola klar med image-pleje
Ashis Nandys ovennævnte essay handler i virkeligheden mere om begreber som forbrugersamfund og rationalitet end om læskedrikken i sig selv – se link nederst.
Men mere jordnært minder Nandy om, at Coca-Cola for mange har haft status som kapitalisk ikon par excellence – berettiget eller ej indbegrebet af det multinationale vestlige brand med det usunde produkt og den amoralske profit.
Det er muligvis for at imødegå det image, at Coca-Cola allerede nu forbereder en indsats inden for såkaldt corporate social responsibility – virksomheders sociale og etiske ansvar.
I hver fald fortæller Voice of America, at selskabet agter, at donere tre millioner dollars tilskud til fremme af kvinders økonomiske selvstændiggørelse og jobskabelse i Burma.
Burma er et af tre lande, hvor Coca-Cola ikke driver forretning i øjeblikket. Cuba og Nordkorea er de to andre.