Fra Næstved til Nairobi
Toårigt projekt fra 2016 til 2018, der ledes af DI International Business Development (DIBD).
Deltagere: ENKOTEC, Brødrene Hartmann, DESMI, AVK International, Glud & Marstrand, A/S Wodschow, Danespo, Nilfisk, Palsgaard, Triax, Dantherm, Orana, Vestfrost og Dinex.
Siden foråret 2016 har 14 danske virksomheder deltaget i projektet ”Afrikanisering – Fra Næstved til Nairobi”. Projektet, som Dansk Industri (DI) står bag, adskiller sig fra andre eksportfremmende tiltag, idet virksomhederne har gennemført et længerevarende forløb med workshops og bootcamps, hvor virksomhedernes forretningsplaner og strategier er blevet gennemgået med tættekam. Blandt andet i tæt samarbejde med to lokale kenyanske konsulenter, der også har hjulpet med at identificere mulige forretningspartnere.
– Vi har især haft meget stor glæde af at have adgang til DI’s konsulent, der har base i Kenya. Det har sparet os for et hav af rejser, og han har ydet en meget stor hjælp i forhold til at finde de mulige handelspartnere i landet, fortæller Arthur Rosenberg, area manager i Nilfisk, der er en af de 14 virksomheder, der har deltaget i projektet.
Nilfisk fremstiller rengøringsmaskiner og har i forvejen salg i Sydafrika og i en lang række lande i Nordafrika. Men involveringen i ”Afrikanisering – Fra Næstved til Nairobi” kom på et meget heldigt tidspunkt for Nilfisk.
– Vores marked i for eksempel Egypten er faldet voldsomt. Landets turismeindustri er blevet hårdt ramt af terrorhandlinger i de seneste år, så vi ledte efter nye afrikanske markeder, og vi havde stor interesse i Kenya. Derfor var vi meget begejstrede, da DI gav os mulighed for at komme lidt sent ind i projektet, der kan give os et brohoved til det østafrikanske marked, siger Arthur Rosenberg.
Læs også: DI hjælper med at opbygge fremtidens markeder
Testet og udfordret
Den sene ankomst til projektet betød, at Nilfisk kunne få særlig gavn af personlig DI-betjening i udarbejdelsen af en ”business canvas” – en specifik forretningsmodel for det kenyanske marked, som de øvrige deltagere allerede havde udarbejdet i workshops.
– Det var selvfølgelig en fordel, at vi havde personlig sparring med DI’s konsulenter. Vores idéer og planer er blevet testet og udfordret både under workshoppen og på den efterfølgende tur til Kenya, hvor vi holdt møder med kenyanske forretningsfolk, fortæller Arthur Rosenberg.
Han fortæller, at selve rejsen viste nogle af udfordringerne ved at etablere sig i Kenya, idet der var møder, der blev aflyst med meget kort varsel.
– I den forbindelse var det en kæmpe fordel, at også DI’s søsterorganisation KAM (Kenya Association of Manufacturers, red.) var involveret i rejsen. Med deres netværk fik vi lynhurtigt erstatningsmøder for dem, der blev aflyst, og kvaliteten var høj hele vejen igennem, siger Arthur Rosenberg.
Se også: Netværk og partnere i Afrika
Skal vælge partnere
Via projektet har Nilfisk nu snævret feltet af mulige samarbejdspartnere i Kenya ind til to, der begge har stort potentiale.
– Nu skal vi vælge, om vi skal køre med den ene, den anden eller begge to. Når den beslutning er truffet, går vi ind i de afsluttende forhandlinger om, hvordan samarbejdet skal se ud, og så er vi klar til at øge vores engagement i Kenya, siger Arthur Rosenberg.
Han fortæller, at interessen for virksomhedens produkter er høje i Kenya.
– Mange hotelkæder har et stort ønske om at investere i automatisering, men der er den udfordring, at arbejdskraften i landet er billig. Derfor er det hele tiden en afvejning for dem, om de skal investere i udstyr eller fortsætte med manuel rengøring. Men interessen er der, og i takt med at landets velstand stiger, bliver vores marked også større. Derfor er det vigtigt for os at komme godt i gang og etablere os som brand, siger Arthur Rosenberg.
Læs også: Dyre danske varer hitter i udlandet
Andre vil også etablere sig
Blandt de 13 øvrige virksomheder, der har deltaget i projektet, har tre virksomheder i dag konkrete planer om at etablere eget selskab i Kenya, og fem virksomheder arbejder med at finde lokale partnere.
Det er mere end tilfredsstillende for Jacob Kjeldsen, chef for International Virksomhedsrådgivning i DI. Han har været projektleder og fortæller, at virksomhederne er gået til projektet med stor ildhu og professionalisme.
– Det er første gang, vi gør os erfaringer med en tilgang, hvor vi fra DI’s side har været med på sidelinjen fra start til slut. Vi har efterhånden gjort os mange erfaringer på kontinentet, men resultaterne af denne type projekt har vist sig at være meget lovende, siger Jacob Kjeldsen.
Han forventer, at erfaringerne fra forløbet vil føre til endnu et ”projekt afrikanisering” i stil med dette.
– I løbet af foråret vil vi lave en første evaluering af projektet, hvor vi kan se, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt. I 2018 laver vi den endelige evaluering, og på den baggrund skal vi lave en afrapportering, der kan bruges som løftestang for andre små og mellemstore virksomheder, der har ambitioner om at etablere sig eller øge salget i Afrika. Og så forventer vi at kunne udarbejde flere projekter, der kan give danske virksomheder øget adgang til det voksende afrikanske marked, siger Jacob Kjeldsen.
Læs også: Danske virksomheder sætter kurs mod Afrika
Afrika er fokusområde for Industriens Fond
Det er Industriens Fond, der har finansieret projektet, som led i Fondens særlige initiativ om at skabe nye veje til eksport. Her siger adm. direktør Mads Lebech, at Afrika er et kontinent, hvor mange lande efterhånden oplever en mere stabil vækst og dermed også udgør nogle attraktive markeder set med danske øjne.
– At de virksomheder der har deltaget i projektet nu står klar til at tage næste skridt er selvfølgelig glædeligt. Men derudover, er det især interessant, hvis endnu flere danske virksomheder kigger samme vej og i den sammenhæng kan drage nytte af de gode erfaringer, som projektet har tilvejebragt, siger Mads Lebech.