Kynikere vil påstå, at EU’s udviklingspolitik altid har været præget af en lidt uskøn blanding af postkolonial skyldfølelse og strategiske egeninteresser plus et stort drys beskyttelse af egne markeder på eksempelvis landbrugs- og fiskeriområdet
Men i 2001 skete et grundlæggende brud med fortiden, hvor EU startede den såkaldte Everything but Arms-politik.
Den gav de mindst udviklede nationer toldfri adgang til de europæiske markeder med alle deres varer – minus våben.
Selvom der var visse undtagelser fra hovedreglen, så var det et skift, der indvarslede nye tider. Det skete i den periode, hvor Poul Nielson var Kommissær for EU’s udviklingspolitik i Bruxelles.
Tankegodset er ført videre og udviklet i den såkaldte European Consensus on Development fra 2017 – en fælles vision under parolen ”Our world, our dignity, our future”.
Denne konsensus, eller fælles forståelse, har på papiret fattigdomsbekæmpelse som det primære udviklingsmål.
Kynikerne vil påstå, at EU’s udviklingspolitik altid har været præget af en lidt uskøn blanding af post-kolonial skyldfølelse og strategiske egeninteresser
Men EU har også integreret de økonomiske, sociale og miljømæssige dimensioner af bæredygtig udvikling i politikken. Planen understreger forbindelserne mellem udvikling og andre europæiske politikker, herunder fred og sikkerhed og humanitær bistand.
Den bygger på en stor rettesnor de fem P’er: People, Planet, Prosperity, Peace og Partnership.
Fra Lomé til Cotonou
EU’s udviklingspolitik er gået fra Lomé-konventionens (1975) fokus på handel, udviklingsbistand og politisk dialog med Afrika, Caribien og Stillehavs-landene over til Cotonou-aftalen (2000-2021) med vægt på fattigdomsbekæmpelse, menneskerettigheder, god regeringsførelse, politiske reformer og handelsadgang.
I 2024 blev Cotonou-aftalen afløst af Samoaaftalen fra 2024, der 48 lande i Afrika, 16 Caribien og 15 Stillehavslande. Siden har EU også integreret FNs millenium-mål med nyt fokus på fattigdomsbekæmpelse, uddannelse og sundhedsforbedringer i det globale syd.
Under overskrifterne møder man et potpourri af begreber som ungdom, ligestilling, mobilitet og migration, bæredygtig energi og klimaændringer, investeringer og handel, god regeringsførelse, demokrati, retsstatsprincippet og menneskerettigheder, samarbejde om innovation med visse mere avancerede udviklingslande, og mobilisering af indenlandske ressourcer.
Udarbejdet i fællesskab
Det konkrete indhold i udviklings- og partnerskabspolitikken, som den i dag hedder, bliver vedtaget og udarbejdet af EU’s institutioner i fællesskab.
Det vil sige Europa-Kommissionen, der fremlægger det overordnede forslag, der så vedtages af medlemsstaterne i EU’s Ministerråd i forhandling med Europa-Parlamentet, der også skal godkende budgettet for politikken.
Det er ofte her de store politiske slagsmål opstår mellem forskellige skoler i udviklingspolitikken. Skal EU’s fattigdomsbekæmpelse forsat prioriteres højt, eller skal der tænkes mere på geopolitik og på EU’s interesse i at dæmme op for ukontrolleret migration?
Når EU i løbet af næste år tid går i gang med den store armlægning om EU’s næste langsigtede budget for perioden 2028-2035, ventes det at blive præget af skredet mod højre ved sommerens Europa-Parlamentsvalg. Det kan påvirke måden, EU prioriterer sit budget, i retning af en svækkelse af fattigdomsbekæmpelsespolitikken.
Skal fattigdomsbekæmpelse forsat prioriteres højt, eller skal der tænkes mere på geopolitik og på at dæmme op for ukontrolleret migration?
EU skal dog også forholde sig til de højtidelige løfter, man tidligere har afgivet i internationale fora. Det hele bliver nemlig ikke bare trukket op af en EU-hat.
Den overordnede ramme for EU’s udviklingspolitik sættes også af FN’s 2030 mål og de 17 bæredygtighedsmål, der fungerer som det store pejlemærke, herunder principperne fra FN-målene om, “at ingen må lades i stikken” og “først at imødekomme behovene hos dem, der er længst bagefter.”
EU’s udviklingsbistand
EU og dets medlemsstater er – set under ét – verdens største bistandsdonor og ydede 70.2 milliarder euro i officiel udviklingsbistand i 2021.
I 2021 udgjorde EU’s samlede officielle udviklingsbistand (fra EU og medlemsstaterne) 0,49 procent af EU’s BNI.
EU samlede budget for partnerskaber og udviklingshjælp er på 79.5 mia. euro (590 mia kr) for perioden 2021-2027.
Tallet dækker over en bredere vifte af politikker end den klassiske udviklingshjælp og hedder på EU jargon NDICI (Neighbourhood, Development and International Cooperation Instrument).
Det kaldes også Global Europe og startede i 2021. Her samlede man en gruppe af tidligere programmer og indførte mere fleksibilitet overfor nye opståede udfordringer.
NDICI dækker nu over:
Geografiske programmer: 8.432.2 millioner euro
Tematiske programmer 990.8 millioner euro
Foranstaltninger vedrørende hurtig reaktion 437.8 millioner euro
Stødpude til nye udfordringer og prioriteter 1 323.6 millioner euro
I 2021 udgjorde EU’s samlede officielle udviklingsbistand (fra EU og EUmedlemsstaterne) 0.49 procent af EU’s BNI.
Til sammenligning var Danmarks officielle udviklingsbistand i 2021 på 18 milliarder kroner, Frankrigs budget var i samme år på 97 mia kroner.
Når man kombinerer EU’s fælles budget med bidragene fra EU’s 27 medlemslande, var den samlede official development assistance (ODA) i 2021 på 70.2 milliarder euro. Det er 0.49 procent af EU-landenes BNP. I globalt perspektiv står EU for 43 procent af al ODA, og EU har derfor forsat den globale førertrøje på dette punkt.
I det daglige arbejde er det Europa-Kommissionen og nærmere bestemt dens generaldirektorat for partnerskaber, der udarbejder og forvalter politikken.
Læs også: Ny kommissær: Fra investeringsbanker og industri til EU-udviklingspolitik
Generaldirektoratetet kan bedst sammenlignes med et dansk ministerium. Den nye kommissær ventes fra december 2024 at blive tjekken Jozef Sikela, der dog først skal igennen en godkendelseshøring i Europaparlamentet 6 november.
Chefen for det hele er forsat Kommissionsformand Ursula von der Leyen, der forsætter i fem år til, og ventes at forsætte ambitionen om at skabe et stærkere og mere globalt orienteret EU.
I Kommissionens seneste arbejdsprogram hedder det: ”Mens multilateralisme og den regelbaserede internationale orden forbliver vores underliggende vejledende principper, må vi forberede os på en tid med systemisk rivalisering i en multipolær verden. Som førende donor af udvikling og humanitær bistand vil EU fortsat reagere på de globale konsekvenser af Ruslands krig mod Ukraine, især med hensyn til de globale fødevare- og energikriser”.
Den rivalsering ser ud til at være kommet for at blive. Og når EU skal implementere konsensus-målene, sker det ved at kombinere mere klassisk bistand med andre ressourcer. Og ved at opbygge bedre skræddersyede partnerskaber med en bredere vifte af interessenter.
EU’s fælles undenrigstjeneste har hovedkvarter i Bruxelles og spiller en vigtig rolle med sine næsten 150 ambassader spredt ud over hele verden med en overvægt på det afrikanske kontinent.
Partnerskaber, udvikling og handelspolitik forvaltes af ambassaderne, der i nogle tilfælde har erstattet EU-landenes egne ambassader. Det gælder blandt andet flere af Danmarks.
Global Gateway – global konkurrence
En skærpet global kamp om råstoffer og stigende konkurrence fra Kina har fået EU’s til at anlægge et mere kontant syn på udvikling, der nu kaldes partnerskabspolitikken. Man ser det tydeligt i EU’s store infrastrukturprojekt Global Gateway.
Det er ikke en hemmelighed, at EU her har lagt et andet fokus end tidligere. Kommissionsformand Ursula von der Leyen har udtrykt det meget klart: ”Global Gateway er frem for alt et geopolitisk projekt, som søger at positionere Europa på en konkurrencepræget international markedsplads. Partnere over hele verden ønsker at arbejde med Europa.”
Uden at have helt samme budget som Kina er det EU’s seriøse forsøg på at komme ind i kampen. Målet er at mobilisere 300 milliarder euro.
Det skal ske ved en fælles Team Europe indsats. Bag denne betegnelse gemmer sig et samarbejde mellem EU-institutionerne, EU’s medlemslande, den europæiske investeringsbank EIB og European Bank for Reconstruction and Development (EBRD).
EU’s globale skæbneår
Splid i USA, konflikt i Ukraine og Mellemøsten, klimakrise, et opstigende Kina og et langt større modspil fra det Globale Syd.
Mens de udenrigspolitiske udfordringer står i kø, prøver EU at finde sin rolle i verden.
I denne serie, som er støttet af Europa-Nævnet, undersøger Globalnyt unionens fremtid på den globale scene.
De mange tunge samarbejdspartnere skaber dog tvivl om, hvorvidt Global Gateway kan komme i omgangshøjde med Kinas globale investeringsbølge. Global Gateway er da blevet kritiseret for at være for bureaukratisk og langsomt i sin udrulning i forhold til Kina.
Global Gateway
De erklærede principper bag Global Gateway er at sikre intelligente, rene og sikre investeringer i kvalitetsinfrastruktur og at forbinde varer, mennesker og tjenesteydelser i hele verden på en bæredygtig måde.
Global Gateway infrastrukturprojekterne er i høj grad er en reaktion på Kinas Belt and Road projekt og et af de klareste eksempeler på den nye globale rivalisering.
I 2023 blev der startet 90 store projekter på verdensplan i den digitale sektor og i energi- og transportsektorerne gennem Global Gateway for at styrke sundheds-, uddannelses- og forskningssystemerne verden over.
Listen over Global Gateway projekter kan ses her.
Men Friedrich Naumann Foundation advarede i en rapport fra august 2024 EU imod at følge blindt i Kinas fodspor: ”Sammenlignet med Kinas Belt and Road-inititiativ er EUs projekter mere kvalitetsorienterede, og værdibaserede investeringstilgang er ofte ikke tilstrækkeligt konkurrencedygtige, når det kommer til hastighed. Så hvis det kun gælder hurtig implementering og en lav administrativ tærskel, så vil afrikanske partnere sandsynligvis fortsætte med at prioritere kinesiske investeringer. Men i sin projektgennemførelse bør Global Gateway ikke sigte efter at konkurrerre på hastighed. I stedet bør EU fuldt ud stå ved sit fokus på kvalitet og samarbejdsmæssig bæredygtighed.” lød det i rapporten.
Eksempler på Global Gateway projekter:
Tvunget af en større global rivalisering har EU siden 2020 gradvist bevæget sig mod en mere pragmatisk og usentimental udviklingspolitik.
Det er sket under en overskrift om, at EU skal være en geopolitisk spiller med en større og klarere rolle i verden.
Spørgsmålet om hvad EU egentligt bedst kan slå Kina med, trænger sig imidlertid på her.
Er det i sidste ende holdbart at give køb på en værdibaseret tilgang med vægt på demokrati og bæredygtighed for at komme først til mølle?
Alle de rette ord står i EU’s Global Gateway erklæring, men hvor kommer vægten til at ligge, når kontrakterne skal forhandles og gennemføres?
Det nyvalgte Europa-Parlament og Kommissionen, der træder til i december 2024, er begge præget af et politisk skred mod højre.
De kommende måneder og år vil vise hvilken rolle det kommer til at spille for den konkrete politik og brugen af EU’s midler.
.