Regeringen har kaldt omlægningen af det danske udviklingssamarbejde, som finanslovsforslaget for 2022 har skitseret, for ”en nødvendig reform”.
I en ny analyse – ’Reform eller udsalg?’ – kigger den uafhængige Timbuktu Fonden nærmere på, hvad der er skitseret og undersøger, om reformen også kan ses som et udsalg af de principper og de værdier, det danske udviklingssamarbejde har hvilet på gennem næsten 60 år.
Download analysen ‘Reform eller udsalg?’ her.
De hårde prioriteringer koster
Målene er klare for S-regeringens reform af det danske udviklingssamarbejde: Bistanden skal være grønnere, og endnu flere skal hjælpes i nærområderne, hvilket alt sammen skal ske inden for en ramme af 0,7 procent af den danske bruttonationalindkomst (BNI), for den samlede udviklingsbistand sættes nemlig ikke i vejret.
Det kræver hårde prioriteringer, og det koster, skriver Timbuktu Fonden i en pressemeddelelse.
Analysen viser blandt andet, at næsten halvdelen af Danmarks udviklingsbistand fremover skal gå til at realisere S-regeringens asyl- og udlændingepolitik, hvilket betyder, at dansk udviklingsbistand til det sydlige Afrika snart er historie, og at et dansk exit fra Asien er rykket nærmere, fordi det nu er regeringens fokus på migration, der afgør, hvilke lande dansk bistand skal gå til.
I slutningen af august blev det således meldt ud, at det langvarige danske udviklingssamarbejde med Tanzania skal stoppe.
Læs også: Skilsmisse efter godt 60 år
Noget, Timbuktu Fonden allerede forudså i sin analyse af sidste års finanslovslovslag.
Løftet pegefinger fra OECD DAC
Det forstærkede fokus på migration førte til bekymrede advarsler, da OECD’s udviklingskomite (DAC) i september offentliggjorde den gennemgang af den danske udviklingsbistand, DAC gennemfører hvert femte år.
Her var der ganske vist mange roser, særligt til Danmarks øgede satsning på klima og især klimatilpasning, men helt overordnet advarede DAC om, at det større fokus på migration kan gå ud over bekæmpelsen af fattigdom og ulighed, som Danmark ellers har været kendt for. DAC noterede også, at Danmarks voldsomme satsning på Sahel og Afrikas Horn går ud over det traditionelle stærke, langsigtede engagement i de mange mindst-udviklede lande i det sydlige Afrika.
’Reform eller udsalg?’ stiller skarpt på, om finanslovsforslaget for 2022 giver grund til at dele OECD DAC-holdets bekymringer for fremtidens danske udviklingssamarbejde.
Fyraftensmøde
Timbuktu Fondens nye analyse er vanen tro skrevet af freelancejournalist Jesper Heldgaard, der er blandt Danmarks abdolut førende eksperter på det danske udviklingssamarbejde, som han har dækket i over 20 år, blandt andet også for Globalnyt.
Heldgaard præsenterer analysen på et fyraftensmøde torsdag den 14. oktober 2020 hos Folkekirkens Nødhjælp, København V, hvor også Anne Mette Kjær, professor ved Aarhus Universitet og formand for Udviklingspolitisk Råd, samt udviklingsordførerne Katarina Ammitzbøl (K) og Christian Juhl (EL) dukker op for at diskutere, hvordan finanslovsforslaget harmonerer med den nye strategi for dansk udviklingspolitik, der blev vedtaget på Christiansborg i juni.
Bag mødet står IDA Global Udvikling og Timbuktu Fonden – find mere info og meld dig til her.
Timbuktu Fonden er en selvstændig fond oprettet i 2008 med det formål at fremme oplysning samt kritisk og nytænkende journalistik i Danmark om globale udviklings- og resursefordelingsspørgsmål.