Terrorangrebene i Sri Lanka, der påskedag dræbte flere end 300 mennesker, er landets blodigste angreb siden borgerkrigen, der endte i 2009. Angrebet var rettet mod det kristne mindretal i Sri Lanka, der udgør omkring 6% af den srilankanske befolkning, og ramte flere kristne kirker og luksushoteller.
Tre kirker og tre luksushoteller blev ramt af bomber i hovedstaden Colombo samt byerne Negombo og Batticaloa.
Ifølge lektor og Ph.D i religionsvidenskab, Marianne Qvortrup Fibiger, er der ikke et entydigt svar på, hvorfor det lige var det kristne mindretal, der blev ofre for påskens terrorangreb, men hun har en formodning.
”I min optik er angrebet på Sri Lanka et udtryk for, at kristendommen forbindes med noget, der repræsenterer Vesten,” siger hun.
Religiøse spændinger
Sri Lanka er kendt for sin mangfoldige befolkning, der består af både buddhister, hinduer, muslimer og kristne, hvor langt størstedelen er buddhister. Udover at bidrage til et frit og åbent forhold til religion, har de forskellige religiøse minoriteter også bidraget til spændinger især mellem buddhister og tamilske hinduer.
Derfor kommer angrebene også som en overraskelse, fordi der ifølge Marianne Qvortrup Fibiger ikke tidligere har været spændinger mellem de kristne og muslimske mindretal.
”Der har stort set ikke været spændinger mellem mindretallet af muslimer og kristne i Sri Lanka, og når der har været spændinger, er det kun fordi nogle af dem har været en del af de Tamilske Tigre som tamilere. Her har konflikten ikke været religiøst, men etnisk begrundet. Den kristne religion har man ikke set været angrebet før,” pointerer Marianne Qvortrup Fibiger og fortsætter:
”Det man kan være bekymret for, er, om angrebene sætter gang i nogle spændinger mellem de religiøse minoriteter. Det vil det næste stykke tid vise,” siger hun.
Selvom der ikke er mange eksempler på spændinger mellem muslimer og kristne, så er der flere eksempler på vold mod de muslimske og kristne mindretal.
Rapporter fra det amerikanske udenrigsministerium og National Christian Evangelical Alliance of Sri Lanka fra 2017 viser stigende vold og diskrimination mod kristne og muslimske minoritetsgrupper i Sri Lanka.
Ifølge rapporten fra det amerikanske udenrigsministerium var der 97 angreb på kirker og præster i 2017, mens der også var flere eksempler på voldelige angreb mod moskeer. Rapporten hævder desuden, at den buddhistiske, nationalistiske organisation, Bodu Bala Sena, i stigende grad har nedgjort religiøse og etniske minoriteter på især sociale medier.
Kristendommen kom med kolonimagterne
Den kristne mindretal har sine rødder i europæernes indtog i Sri Lanka i 1500-, 1600-, og 1700-tallet, hvor henholdsvis Portugal, Holland og Storbritannien på skift indlemmede Sri Lanka som koloni og udnyttede den lukrative eksport af krydderier og te.
”Det kristne mindretal består både af tamilske kristne og kristne, der blev kristengjort som katolikker, da Portugal var kolonimagt i 1500-tallet,” fortæller Marianne Qvortrup Fibiger, der tilføjer, at religiøse grupper også har konverteret til kristendommen under hollandsk og britisk kolonistyre.