Nyt center sætter fokus på migrationspolitisk kunst

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Migrationspolitisk kunst

Det skriver CAMP om migrationspolitisk kunst: “Migrationspolitisk kunst kan udtrykke migranter, flygtninge og asylansøgeres livserfaringer og sætte deres vidnesbyrd ind i et større historisk og politisk perspektiv. Den kan ikke blot afspejle flygtninge og migranters prekære livssituation, men kan også vise den sociale rigdom og værdighed, som disse grupper besidder. Migrationspolitisk kunst kaster lys over det, der berører os alle, men migranten og flygtningen mest: Hjem, nære relationer og sikkerhed for fremtiden. I sidste ende bidrager den til en levende kritik af de politiske systemer, som opretholder diskriminerende grænser, global økonomisk ulighed og ikke-bæredygtig naturudnyttelse.”

Fredag d. 17. april 2015 åbner det prisvindende danske kuratorkollektiv Kuratorisk Aktion det nye udstillingssted CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst) i København. Åbningen markeres med modeshow af en kollektion hvis materialer består af nødhjælpssække og redningsvesten, skabt af den rwanidske flygtning, multikunstner og modedesigner Dady de Maximos, og med en international gruppeudstilling, hvis værker portrætterer hverdagen i danske asylcentre.

Dady de Maximo er et etableret navn på den afrikanske navn, hvor han selv har flygtninge baggrund. Med If the Sea Could Talk markerer de Maximo sit første møde med Danmark. I en pressemeddelelse sendt fra CAMP, udtaler designeren at kollektion er “en hyldest til flygtninge, der er forsvundet eller døde i havene, ørkner, containerne og floderne”.

I 2014 omkom ca. 3.500 bådeflygtning på Middelhavet, på deres vej til Europa. Og efter at EU’s grænseagenturet Frotex har lanceret nyt program, med væsentlige besparelser, frygter eksperter og menneskerettighedsorganisationer at den farefulde flugt over middelhavet, kan kræve flere ofre i 2015.

Migrationspolitisk kunst skaber forståelse mellem mennesker

CAMP vil fungere som et nonprofit udstillingssted for kunst, derdiskuterer spørgsmål om fordrivelse, migration, indvandring og asyl. Bag centeret står Frederikke Hansen og Tine Olaf Nielsen, og med CAMP ønsker de at tage  udgangspunkt i det faktum, at flere mennesker end nogensinde før fordrives fra deres hjem på grund af klimakatastrofer, krig, konflikt, forfølgelse eller fattigdom.

Tanken med centret, der har beliggenhed i medborgerhuset for flygtninge og asylansøgere i Københavns Nordvest-kvarter, skal at skabe et rum, hvor publikummer både med og uden flygtninge eller migrantbaggrund har mulighed for at identificere sig med fordrevne menneskers livsvilkår og diskutere dem i forhold til de overordnede faktorer, der forårsager fordrivelse og migration. 

Målsætningen er gennem kunst at fremme forståelsen mellem mennesker på flugt og de lokalsamfund, der modtager dem, og stimulere nye visioner for en mere solidarisk og retfærdig migrations-, flygtninge- og asylpolitik.

Flygtninges lejrliv

Med åbningen den 17. april begydner CAMP’s første toårige udstillingsprogram, hvor der, under overskriften Migrationspolitik i periode er planlagt fem solo-udstillinger, der skal stille skarpt på flugt og migrationsliv.

Den første udstilling Lejrliv, kurateret af Kuratorisk Aktion stiller skarpt på flygtningelejren, asylcentret og detentionscentret som nationalstatens svar på menneskelig migration. Her giver ni internationale samtidskunstnere og grupper, hvor halvdelen selv har flygtning baggrund, der forskellige bud på, hvad ‘lejren’ er for et type rum, hvilken funktion den spiller, hvilke politisk-juridiske strukturer der muliggør lejrene, og hvad det at leve i en lejr gør ved lejrbeboernes subjektivitet, krop og sjæl.

De deltagende kunstnere til udstillingen lejerliv er: Barat Ali Batoor (Afghanistan / Australien), Ursula Biemann (Schweiz), Nermin Durakovic (Bosnien-Hercegovina / Danmark), Nanna Katrine Hansen (Danmark), Murtaza Ali Jafari (Afghanistan / Australien), Dady de Maximo (Rwanda), Migreurop (transnational) og Trampolinhusets Kvindeklub (transnational / Danmark) i samarbejde med Nanna Katrine Hansen (Danmark), Habib Mohseni (Afghanistan / Danmark), Blake Shaw (USA / Tyskland) & Kipanga Typeson (DR Congo / Danmark).

Åbningsfest og fernisering fredag finder sted 17. april kl. 17-20 med modeshow kl. 19-20, gratis omvisninger lørdage kl. 15-16, debatmøde lørdag 16. maj kl. 13-15.
Udstillingen kører t.o.m. 14. juni.
Åbningstider: Tirsdag, onsdag & fredag 13-18, lørdag 14-17.

Læs mere på campcph.org og følg med på Facebook