TikTok suspenderer dansk medie om globale forhold i 10 år

TikTok er Reellys vigtigste kanal til at nå deres unge målgruppe, fortæller mediets direktør.


Foto: Screenshot
Morten Scriver Andersen

4. juli 2024

For to år siden sluttede det utraditionelle medie Tingenes Verden sig til det danske medielandskab med den særlige mission at engagere unge mennesker i Afrika, Sydamerika og Asien. Det ville mediet gøre ved at satse fuldt ud der, hvor de unge mennesker er, nemlig på de sociale medier Instagram og TikTok.

Men i sidste uge fik Reelly, som mediet i dag hedder, om man så må sige hugget det ene ben af. TikTok valgte nemlig at suspendere Reellys TikTok-konto frem til 2034.

Det betyder ikke, at brugerne ikke længere kan finde mediets indhold eller at Reelly ikke kan lave nye videoer. Men Reelly må ikke længere promovere sit indhold med annoncekroner, fortæller direktør Sune Gudmundsson, som er “chokeret” over suspenderingen.

“Man kunne lige så godt have lukket os. For det er ekstremt vigtigt for et lillebitte medie som Reelly, at vi kan få nye følgere,” forklarer han.

“Vi har behov for at bruge annoncekroner for at nå nye danskere, som så har lyst til at følge os på TikTok.”

Sune Gudmundsson tilføjer, at den yderste konsekvens af en fortsat suspendering er, at mediet helt må droppe at udkomme på TikTok. 

Ikke nået en kritisk masse

Suspenderingen kom efter, at mediet havde forsøgt at promovere en video, hvor der var billeder af den tyrkiske præsident, Recep Tayyip Erdogan, og tyrkiske lokalpolitikere.

Sune Gudmundsson har derefter været i kontakt med politisk chef for TikTok Danmark, Christian Hannibal, som ikke kunne love at suspenderingen vil blive ophævet, men at der lige nu er folk i USA, “der kigger på sagen”.

Også Globalnyt har kontaktet Christian Hannibal. Han ønsker ikke at stille op til interview og henviser i stedet til en pressemedarbejder i TikTok. Herefter har Holm Kommunikation, som varetager presse for TikTok i Danmark, kontaktet Globalnyt. De skriver blandt andet at TikTok har skrappe regler i forhold til annoncering på deres platform, og det må man acceptere både som medie, virksomhed og privat bruger.

Reelly modtager årligt to millioner kroner fra Udenrigsministeriet, efter at man i 2022 afløste Magasinet 360°. Med kun to år på bagen er mediet derfor stadig i en form for etableringsfase, hvor man skal ud og finde sine brugere. Og med 6.700 følgere på TikTok har man ifølge direktøren stadig ikke opnået en “kritiske masse”.

Det er helt udemokratisk

På trods af udviklingen fortryder Sune Gudmundsson ikke, at mediet i sin tid satsede hårdt på TikTok. Washington Post havde allerede været der i flere år. Og i dag er store danske medier som Ekstra Bladet og TV2 til stede i stor stil på platformen.

Hvilke overvejelser gjorde I jer i sin tid, da I valgte at satse så meget på TikTok?

“Vi var godt klar over, at der var en risiko. For det er meget svært at læse sig til, hvad TikTok vil acceptere og ikke vil acceptere af indhold. Så vi har hele tiden testet grænser,” siger Sune Gudmundsson. Han tilføjer, at man blandt andet har lavet videoer, hvor man problematiserer TikTok som platform og om kokainens vej til Danmark.

“Og indtil i dag har det sådan set været på et acceptab… eller på et forståeligt niveau for, hvorfor de nogle gange har sagt, at den her historie kan vi ikke promovere. For deres kunstige intelligens kan ikke kende forskel på, hvad der er journalistik om kokain, og hvad der er en pusher, der vil sælge kokain,” siger Sune Gudmundsson.

“Jeg synes det er helt, ja, udemokratisk, at der ikke er en skelnen mellem, hvad der er journalistik, og hvad der er gak og gøgl.”

Man kan jo være lidt fræk og spørge dig, om det kan overraske dig, når TikTok nu kommer fra et land, Kina, som ikke har den store respekt for uafhængig journalistik?

“Ja, det synes jeg faktisk, at det kan, for jeg har ikke hørt om andre, der er blevet suspenderet på denne måde. Washington Post havde jo været på TikTok i to år, da vi kom på, og TikTok er jo et globalt medie i dag. Som sagt er det mennesker, der sidder i USA og kigger på vores indhold nu.”

Har det fået jer til at genoverveje jeres strategi om kun at lave indhold til sociale medier?

“Nej. Den her platformsafhængighed kommer kun til at blive større. Reelly er bare first movere på at være et some-only medie. I vores tilfælde kan vi aldrig nogensinde få vores målgruppe til aktivt at klikke ind på vores hjemmeside. Vi er nødt til at være der, hvor målgruppen er. ”

Globalnyt har også spurgt TikTok til, om det er udemokratisk at suspendere et medie på baggrund af politisk journalistik, og om de vil fortælle mere om proceduren for at behandle Reellys suspendering. Den del har Holm Kommunikation ikke svaret på.