Kvælende bureaukrati. Elendige arbejdsforhold. Dårlig service for borgerne. Ingen ret til at organisere sig for de ansatte. Man kan finde mange hårde ord om de offentlige systemer i Filippinerne.
Hvis forholdene skal forbedres, skal de offentlige arbejdsgivere og de ansatte arbejde bedre sammen. Men det kan være svært i en kultur, der er præget af mistillid – og i et system, hvor lønmodtagerne end ikke har retten til at organisere sig i fagforeninger.
Derfor har Ulandssekretariatet i et langt sejt træk støttet social dialog i Filippinernes offentlige sektor. Og nu er målet ved at være i sigte.
Startede i 2003
Tilbage i 2003 indgik Ulandssekretariatet et samarbejde med de offentligt ansattes hovedorganisation PSLINK (Public Services Labour Independent Confederation) og visse offentlige arbejdsgivere.
Det var sundheds- og undervisningsministeriet, der skulle afprøve social dialog i det offentlige.
Projektet gik blandt andet ud på at klæde ledere på til at forhandle om forhold og overenskomster – og i det hele taget til at blive bedre til at indgå i dialog med de ansatte. Omvendt skulle medarbejderne også blive bedre til at formulere krav og til at forhandle.
Senere udviklede projektet sig til at omfatte flere hospitaler, regioner og afdelinger i sundhedsministeriets departement. På dette tidspunkt ønskede Filippinerne at udvikle et universelt sundhedssystem, og social dialog blev en af søjlerne i systemet.
Paulyn Jean Rosell-Ubial var dengang ansat som departementschef i sundhedsministeriet og blev en del af projektgruppen, der skulle arbejde med social dialog i det offentlige. I dag er hun sundhedsminister.
Læs hele artiklen hos Ulandssekretariatet