Verden rundt: Ny busrute fra Delhi-London – og andre historier fra ugen, der gik

gettyimages-631732450
Drageflyvning i Indien er særlig populært under høstfestivalen Makar Sankranti, der fejres 14. januar.
Foto: Vishal Bhatnagar/NurPhoto via Getty Images
Gerd Kieffer-Døssing

6. september 2020

Dragesalg boomer i Indien
I Danmark steg salget af sexlegetøj og puslespil under coronakrisen – i Indien har drageflyvning oplevet et boom. Det kan landets dragemagere mærke.

“Jeg er træt af at besvare telefonopkald. Pludselig har alle brug for drager. Jeg får stadig opkald fra hele landet – Maharashtra, Tamil Nadu, Rajastan … Efterspørgslen er stadig så stor, at jeg ikke kan følge med,” klager Mohammad Ahmed til BBC.

Han har lavet drager de sidste 11 år, og aldrig før har hans butik i hovedstaden Delhi haft så meget at se til. Samme oplevelse går igen hos andre dragemagere landet over.

En Mumbai-baseret sælger fortæller til det britiske medie, at han har solgt omkring 500.000 drager mellem april og august – en periode, hvor der normalt ikke er gang i dragesalget. Også i nabolandet Pakistan, har befolkningen kastet sig over drageflyvning:

“Jeg får endda opkald fra Lahore og Karachi i Pakistan, hvor folk tilbyder at betale mig dobbelt pris,” siger den overraskede dragemager.

Under lockdown, hvor inderne ikke måtte gå ud, kunne de i stedet gå op på tagterrasserne, som de fleste huse er udstyret med, og fordrive tiden med at flyve med drager.

Drageflyvning er en århundrede år gammel aktivitet i Indien og er især associeret med høstfestivalen Makar Sankranti, der fejres 14. januar. Ifølge et estimat fra det emiratarabiske medie Gulf Today, løb værdien af Indiens drageindustri i 2017-2018 op over en halv milliard kroner.

Et kinesisk krigsskib deltager i en generalprøve forud for den Russiske Flådes Dag.


Foto: Peter KovalevTASS via Getty Images

Kinas flåde har vokseværk
Verdens største flåde tilhører Kina. 350 skibe og ubåde omfatter den lige nu, men tallet stiger og overstiger altså langt de 293 fartøjer, som USAs militærflåde kan mønstre.

Det fremgår af en Pentagon-rapport, der vurderer Kinas militær, og som USAs forsvarsministerium hvert år laver til kongressen.

Rapporten fremhæver også, at Kina planlægger at fordoble sin beholdning af nukleare sprænghoveder, hvilket inkluderer de sprænghoveder, der er designet til at nå USA.

Moderniseringen og udvidelsen af det kinesiske militær kan gøre Kina til den dominerende magt i Asien-Stillehavsområdet i år 2049, og det bekymrer selv sagt amerikanerne, der lige nu indtager den position.

“Deres ambitioner er ikke små, og de er ikke begrænset til en enkelt geografisk placering. Det her er globalt i skala,” udtaler Chad Sbragia, der er topembedsmand i det amerikanske forsvarsministerium, citeret i blandt andet Defense News.

Paul Rusesabagina (tv.) ses her med skuespiller Don Cheadle, der spiller en karakter bygget på Rusesabagina i filmen ‘Hotel Rwanda’.


Foto: Sean Gallup/Getty Images

Kagama fængsler ‘Hotel Rwanda’-forlæg
Har man først set Hollywood-hittet ‘Hotel Rwanda’ fra 2004, glemmer man det ikke. Filmen bygger på en sand historie om en hotelejer, der under folkemordet i Rwada i 1994 giver ly til i hundredvis af tutsier, der ellers ville være blevet dræbt af hutuekstremister.

Paul Rusesabagina, hedder manden, der selv er hutu. Han lever endnu, men er netop blevet arresteret på foranledning af Rwandas præsident – diktator? – Paul Kagame, anklager for at stå bag “terroristbevægelser”. Det skriver BBC.

Rusesabagina, der i dag er 66, har levet i eksil, og de rwandiske myndigheder har hverken oplyst, hvor han er blevet arresteret, eller uddybet anklagen mod ham. Den bunder højst sandsynligt i Rusesabaginas forbindelser til den rwandiske opposition – i 2011 blev han beskyldt for at have støttet planer om at styrte Kagame, men nogen officiel anklage blev det aldrig til, og Rusesabagina nægtede at have gjort noget galt.

Spørgsmålet om skyld i folkemordet i Rwanda, hvor 800.000 mennesker blev myrdet i løbet af 100 dage, er penibelt. Den tutsiledede befrielseshær, som Kagame var med i, og som har fået æren at stoppe massakren, er nemlig også blevet anklaget for at have myrdet uskyldige.

Rusesabagina er også beskyldt for at have overdrevet sin egen indsats, skriver BBC.

Der bliver kun plads til 20 passager i bussen på den nye rute. Ingen skal sidde på taget.


Foto: Santosh Kumar/Hindustan Times via Getty Images

Indien-London t/r
Vi slutter, hvor vi startede: I Indien. Denne gang bliver vi dog på jorden.

CNN kunne i den forgange uge fortælle, om en ny busrute, der i bedste klimavenlige stil er undervejs.

Bussen kommer til at køre mellem Delhi og London, en tur på 20.000 kilometer. Men frem for at sidde på bagen non-stop i over to måneder, gør bussen holdt undervejs, så passagerer får rig lejlighed til at gå på opdagelse i de 18 lande, som bussen passerer igennem.

Ruten er inspireret af en biltur, Tushar Agarwal – medgrundlægger af Adventures Overland – selv foretog mellem de to destinationer i 2010. Rejsebureauet har da også tidligere arrangeret fælles-køreture på ruten, hvor de rejsende kører i egen bil, men følges ad i konvojer. Men den model passer ikke alle:

“Der er en masse rejsende, som gerne vil opleve disse rejser over land, men som ikke vil køre selv. Så kom vi på idéen med at fylde en bus, hvor folk kan sidde komfortabelt på langdistance ture,” siger Agarwal til CNN

Målet er – alt efter Covid-19 – at åbne ruten i midten af 2021. Der er plads til 20 passager i bussen, der er i den mere luksuriøse ende både i forhold til udstyr og komfort. Turen tager 70 dage og koster 20.000 pund – 167.000 danske kroner – hvis du tager med hele vejen.

Det fremgår ikke umiddelbart, om der er hotel med i prisen, eller om den står på bus-overnatning hele turen …