FN’s verdensmål skal blive en integreret del af det danske uddannelsessystem, det mener en lang række partnere, der nu er gået sammen om projektet 2030 SKOLER. I spidsen for initiativet står CHORA 2030, der er en uafhængig non-profit organisation, som forsøger at omsætte verdensmålene til konkrete handlinger.
CHORA 2030 er gået sammen med blandt andet Randersgade Skole og Rysensteen Gymnasium i København i udviklingen af en verdensmålscertificering til de danske uddannelsesinstitutioner.
Formand for CHORA 2030, Steen Hildebrandt, håber, at initiativet vil styrke danske unges viden om verdensmålene og gøre dem bedre i stand til at bidrage positivt til den bæredygtige omstilling:
”Med 2030 SKOLER opfordrer vi de danske uddannelsesinstitutioner til at tage verdensmålene til sig og gøre bæredygtighed til det nye dannelsesideal,” udtaler Steen Hildebrandt.
Processen er målet
Det er ikke første gang, at verdensmålene kommer på skoleskemaet. Formålet med 2030 SKOLER er dog at skabe et mere helhedsorienteret system, hvor verdensmålene for alvor bliver en integreret del af skolens hverdag og praksis.
”Vi håber, at initiativet kommer til at skabe en mere helhedsorienteret tilgang til verdensmålene. For os handler det ikke om et specifikt slutmål, men mere om processen. Skolerne skal lære at tænke verdensmålene ind i alle aspekter, så det både handler om, hvad eleverne bliver undervist i, hvordan de bliver undervist og hvordan skolen overordnet fungerer,” siger Kristine F. Tolborg, der fungerer som projektleder på 2030 SKOLER.
Social bæredygtighed
I CHORA 2030 er der stort fokus på, at ord skal omsættes til handling for at fremme verdensmålene. Denne tankegang har også været udgangspunktet for udviklingen af 2030 SKOLER og betyder blandt andet, at verdensmålscertificeringen kommer til at handle meget om social bæredygtighed, fortæller Kristine F. Tolborg:
”Vi fokuserer meget på den sociale bæredygtighed. Man kan for eksempel ikke opnå certificeringen, hvis der eksisterer en meget hård omgangstone på skolen,” siger hun.
Allerede nu er en række skoler i gang med at opnå verdensmålscertificeringen. Randersgade Skole i København og flere skoler i Aalborg har fungeret som pilotprojekter, hvor udformningen af certifikatet løbende er blevet evalueret.
Projektleder Kristine F. Tolborg fortæller, at projektet har været under udvikling længe, og at modellen nu står klar, så flere skoler kan begynde at ansøge om certificering.
”Modellen vi har udviklet har til formål at hjælpe skolerne på vej til at integrere verdensmålene. Mange skoler ønsker at profilere sig på at være bæredygtige, og vi håber derfor på at certifikatet vil betyde, at skolerne bliver ved med at højne ambitionerne for bæredygtig udvikling,” siger Kristine F. Tolborg.
Når skolerne melder sig til forløbet, laver de en treårig handleplan for, hvordan verdensmålene skal integreres. Herefter evaluerer skolerne selv løbende på projektet og rapporterer årligt tilbage til CHORA 2030, som holder øje med at der fortsat er progression.
Lav dumpeprocent
Kristine F. Tolborg understreger, at Verdensmålscertifikatet ikke skal være svært at opnå, men at målsætningen er en løbende og vedblivende udvikling. Det betyder også, at certificeringen kan ryge, hvis initiativerne stopper:
”Hvis de bæredygtige tiltag begynder at dale, så kan certificeringen selvfølgelig ryge, hvis skolerne ikke kommer på banen igen. Der ligger et ansvar, når man opnår certificeringen, og det håber vi selvfølgelig, at skolerne er indforståede med,” siger hun.