Ja, Lars Løkke Rasmussen gik til valg på at skære dansk udviklingsbistand ned til 0,7 pct. af Danmarks bruttonationalindkomst. Så det er ikke løftebrud, at Venstre nu gør dét.
Men Venstre og Lars Løkke gik også til valg på et løfte om, at besparelsen ikke ville gå ud over den danske bistand til Afrika. Den kunne ligefrem øges i kroner og ører, hed det klart og tydeligt af Venstres eget sparekatalog fra 2013.
Men Venstres finanslovsforslag for 2016 lever ikke op til løftet. Det viser klart og tydeligt, at den samlede bistand til Afrika de kommende år vil falde, påpegede en af de udviklingseksperter, der har nærlæst finanslovsudspillet, journalist og forfatter Knud Vilby.
Og konsulent Morten Emil Hansen havde regnet sig frem til, at de samlede tilsagn til Afrika i årene 2015-17 er næsten 4,5 mia. kr. mindre i Venstres finanslovsudspil end i udspillet fra SR-regeringen.
Heraf hentes mere end halvdelen, 2,5 mia. ved helt at sløjfe bistanden til Mozambique og Zimbabwe.
Tanzania reddet af regnskabsteknik
Morten Emil Hansen mente i øvrigt, at det slet og ret er regnskabsteknik, der redder Tanzania som fortsat dansk prioritetsland på bekostning af Mozambique og Zimbabwe:
”Både Mozambique og Zimbabwe stod til at modtage store, flerårige tilsagnsbevillinger i 2016-17. Derfor er der meget at spare på dem. For Tanzania, som også har været nævnt som muligt spareobjekt, er der netop bevilget et stort flerårigt landeprogram, så der er stort set ingen tilsagn at spare på de kommende år. “
“Jeg er overbevist om, at det er det, der redder Tanzania,” sagde Morten Emil Hansen, der til gengæld kaldte det bemærkelsesværdigt, at Burkina Faso overlever som prioritetsland trods store tilsagn næste år og det nys overståede kup.
”Det peger på en fortsat stærk dansk interesse i Vestafrika, der jo også leverer mange migranter over Middelhavet.”
Morten Emil Hansen kaldte besparelsen historisk af flere grunde:
”Bistanden skæres med 17 pct. i ét hug. Det er langt mere end den besparelse, VK-regeringen gennemførte i 2002. Det er også ganske uhørt, at regeringen allerede fra i år reducerer bistanden dramatisk med mere end 2 mia. kr., så den i stedet for de 0,87 pct. af BNI på den gældende finanslov for 2015 rasler ned til 0,73 pct.”
“Det fik vælgerne ikke noget at vide om før valget, og det går ud over tilsagn, som måske ikke var underskrevet, men som modtagerlande var stillet i udsigt og havde regnet med.”
Se Globalnyts gennemgang af besparelserne land for land i 2016 på
http://globalnyt.dk/content/overblik-over-bistandshugget-land-land
Begmand til FN og danske kerneområder
Næsten en halv mia. kr. – eller helt præcist 473,6 mia. kr. Så meget reducerer V-regeringen de danske bidrag til en række FN-organisationer med i 2016 i forhold til SR-regeringens intentioner.
”Den besparelse er dobbelt så stor som 2002-besparelsen på de samme FN-organisationer,” bemærkede Morten Emil Hansen, der som flere andre hæftede sig ved, at FN-organisationer og andre internationale organisationer, der beskæftiger sig med miljø, landbrug og natur – der ofte fremhæves som danske kerneområder – rammes særligt hårdt: F.eks. reduceres det årlige danske bidrag til FN’s miljøprogram, UNEP, fra 90 til 10 mio. kr.
”Endnu værre går det ud over den Globale Miljøfacilitet (GEF), der i finanslovsforslaget oven i købet beskrives som den centrale finansieringsmekanisme for en række globale miljø- og klimaaftaler,” gjorde konsulent Hans Peter Dejgaard opmærksom på.
”Danmark ydede ved den seneste genopfyldning i 2014 435 mio. kr. til GEF. Det er slut. For ’Under hensyntagen til danske udviklingspolitiske prioriteter og den samlede fokusering af bistandssamarbejdet planlægges der ikke flere tilsagn til GEF’, som der står i finanslovsudspillet.”
Og – som tidligere omtalt i Globalnyt – sløjfes også de danske bidrag til organisationer som IUCN, IIED og CGIAR helt og aldeles.
Se mere på
https://globalnyt.dk/content/venstres-sparehug-kan-ramme-over-alt-og-det-gjorde-det-saa
”Det står,” som Knud Vilby fremhævede, ”i en trist kontrast til de i øvrigt udmærkede taler, Lars Løkke holder i internationale fora. I sidste uge sagde Løkke jo i FN, at nu må vi handle og vise vores børnebørn, at vi kan levere på vores løfter. Og ved COP15 i København i 2009 lovede Løkke højt og helligt additionelle midler til at tackle klimaforandringerne. Ingen af løfterne lever han op til.”
Danske egeninteresser i centrum
Flere i panelet og blandt deltagerne talte om, at en ny retorik helt synes at have overtaget udviklingsbistanden. Det er blevet helt legitimt, ja, nærmest et mål i sig selv at fremme danske egeninteresser.
”Det sniger sig ind mange steder, men bliver tydeligst i udenrigsminister Kristian Jensens (V) fire kriterier for landevalg,” sagde Morten Emil Hansen.
”Kun det første – at bekæmpe fattigdom – handler ikke om at fremme danske egeninteresser. De andre gør: Der skal fokus på lande, der sender flygtninge til Europa, hvor fred og sikkerhed er i fare, og hvor der på sigt kan være danske kommercielle interesser. Så udtalt et hensyn til egeninteresser ser man slet ikke i de lande, vi normalt samarbejder med, ikke engang i Holland eller Finland, der ellers har gennemført endnu mere dramatiske nedskæringer på bistanden end Danmark.”
Også tid til selvransagelse
Selv om mødet blev domineret af kritikken af Venstre, var der også solide tilløb til selvransagelse i udviklingsmiljøet eller ”osteklokken”.
Vagn Berthelsen, IBIS, startede ganske vist med en opfordring til Venstre og blå blok:
”Sig dog tingene, som de er: Det her handler ikke om at skaffe flere penge til ældre og demente, men penge til topskattelettelser.”
Men så kom opfordringen til selvransagelse:
”Vi kan jo ikke påstå, at vi ser massiv folkelig opbakning til bistanden. Ja, der lyder protester, men beskæringerne ser ud til lige så stille blive accepteret. Desværre.”
Oplæggene fra mandagens møde vil blive lagt på http://ida-globaldevelopment.dk/wordpress/
Jesper Heldgaard er freelance-journalist og medlem af bestyrelsen i IDA Global Development (Ulandsfagligt Selskab).