Danske familier og virksomheder erstatter i stigende grad den gængse julegave til fordel for velgørenhed, skriver flere onlinetjenester onsdag.
De humanitære organisationer Børnefonden og PlanFadder får masser af henvendelser fra især bedsteforældre, der gerne vil give barnebarnet et sponsorat i julegave.
– De vælger typisk et barn på samme alder som barnebarnet og betaler selv for sponsoratet. På den måde giver de deres barnebarn en relation til en jævnaldrende i Afrika, siger markedschef Knud Flensted-Jensen fra Børnefonden.
I år kan mange danskere desuden finde bl.a. geder, bisværme og køkkenhaver under juletræet. Folkekirkens Nødhjælp har efter blot en uge solgt mere end 2.000 af de særprægede gaver, hvor den egentlige gave går til fattige familier i Den 3. Verden, mens modtagerne herhjemme får et gavekort med billede og beskrivelse af, hvordan gaven gør gavn.
Generalsekretær Henrik Stubkjær i Folkekirkens Nødhjælp fortæller, at både private og virksomheder har investeret i det velgørende formål.
Hos UNICEF Danmark har 500 danske virksomheder allerede købt julekort, og det er en stigning på 25 procent i forhold til sidste år.
Godt nok melder organisationerne om rekordmange donationer i år. Men, lyder det fra Folkekirkens Nødhjælp, vi halter stadig efter vore nabolande, der er langt bedre til velgørenhed.