KHARTOUM 6. april 2010: Sudans kvinder bliver taberne i landets første demokratiske valg i en menneskealder. Fem dage før valget d. 11. april afslører ny rapport fra International Media Support, at de kvindelige kandidater landet over stort set er udelukket fra mediedækningen. Det er kritisk, eftersom 25 procent af regeringsposterne ifølge ny valglov skal besættes af kvinder.
Den. 11. april afholder Sudan sit første valg i mere end 20 år. Medierne i Sudan spiller en vigtig rolle i forhold til at bevare landets skrøbelige fredsproces og derfor overvåges mediedækningen af IMS.
Ifølge den seneste rapport fra International Media Support og dets fem partnere i “Sudan Media and Elections Consortium” indgik Præsident Al Bashirs NCP parti i 53 procent af alle radio indslag om valget og 48 procent af dækningen i TV. Syd-Sudans største parti, SPLM, indskrev blev dækket i 21 procent af radio reportagerne og 32 procent af TV programmerne om valget.
Kvinderne bliver valgets store tabere, dømmer man efter den ringe dækning af de kvindelige politikere og deres mærkesager. Kvindelige kandidater figurerede blot i 3 procent af avisernes valgdækning den seneste måned sammenlignet med de mandlige kandidater, der fik dækning i 97 procent af historierne om valget. I radio og tv indgik de kvindelige kandidater kun i fem procent af TV indslagene og 6 procent af radio-indslagene om valget.
Det er et problem, siger Abdel-Rah-man El Mahdi, Præsident for Sudanese Develop-ment Initiative (SUDIA), som er en partner i konsortiet bag projektet:
– Den minimale opmærksomhed, medierne tildeler de kvindelige kandidater er bekymrende. Det gør intet for at støtte op om den nye valgstruktur, der dikterer at 25 procent af de politiske poster i regeringen skal besættes af kvinder. Der er intet i medierne om, hvem de kvindelige kandidater er eller hvad de står for.
Hate speech
Med valget lige om hjørnet er tonen i valgkampagnen og mellem kandidaterne intensiveret, og dette afspejles i mediernes dækning. Opfordringer i medierne til vold steg fra seks tilfælde i februar til 17 i marts. ’Hate speech’ – dvs. fjendtlige og subjektive udtalelser i pressen rettet mod valgkandidater – steg fra 101 til 168 tilfælde i løbet af marts. Ifølge rapporten er de fleste eksempler på ’hate speech’ opstået fra diskussioner mellem kandidater, der sviner hinanden til.
– Det er første gang lokale mediers dækning af et valg i Sudan kortlægges og første gang at medierne får anskueliggjort hvordan deres dækning ser ud. Dette er vigtigt for, at medierne kan reflektere over, hvorfor de gør som de gør og hvad de kan gøre anderledes, siger Abdel-Rahman El Mahdi.
Overvågningen af mediernes dækning af valget forestås i det daglige af sudanesere i teams fordelt på Khartoum i nord, Juba i syd og syv teams placeret i syv delstater. Valgdækningen i fire TV stationer, 13 aviser og 17 radiokanaler måles og analyseres dagligt efter internationale standarder for mediemonitorering. Denne rapport er den tredje i rækken. Den fjerde udkommer efter valget.
The Media and Elections Project, finansieret af FNs Udviklingsprogram (UNDP), implementeres af et konsortium af nationale og internationale mediestøtteorganisationer. Gruppen består af International Media Support (IMS), Sudanese Development Initiative (SUDIA), the Arab Working Group for Media Monitoring (AWG), Fojo Media Institute, Norwegian Peoples Aid (NPA), og Osservatorio di Pavia.
Yderligere oplysninger hos International Media Support (IMS), tlf.
88 32 70 05 eller e-mail: [email protected] eller læs rapporten på
www.i-m-s.dk