Børn i Sydsudan lærer at undgå landminer

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

48 skolelærere i Sydsudan er trænet til at lære deres elever, hvordan man genkender og undgår efterladt ammunition og landminer. Det skriver Folkekirkens Nødhjælp i en pressemeddelelse torsdag.

Det er farligt at være et legebarn i Sydsudan. Jorden er flere steder dækket med ueksploderet ammunition og landminer, der kan virke spændende set gennem nysgerrige øjne.

Den danske NGOs hold i Sydsudan arbejder med at undervise børn og lærere i sikker adfærd, når de støder på efterladt og ueksploderet ammunition.

Daglig skolegang
I løbet af kursets 3 dage blev det diskuteret under hvilke forhold børn lærer bedst, og hvordan sikkerhedsundervisning kan inddrages i den daglige skolegang. Og undervisningen var meget brugbar for de lokale lærere.

”Jeg er ny som skolelærer, og gennem kurset blev jeg bekendt med hvordan børn lærer, og hvornår de er mest udsat for ueksploderede våben. Jeg lærte også, hvad landminer er, og hvordan man genkender dem. Jeg havde hørt om landminer før, men min viden var for begrænset til at dele med mine elever. Nu kan jeg gøre det,” siger Jackson, en skolelærer fra Nachukut grundskole.

Behov for viden
Der er i høj grad brug for mere viden om ueksploderet ammunition hos både børn og voksne. Det fandt skolelæreren Florence blandt andet ud af, da hun deltog i kurset. Florence blev overrasket, da hun fandt ud af, at landminer ikke har en ”udløbsdato”.

”Jeg har altid troet, at landminen efter et par år ville stoppe med at fungere. Nu ved jeg, at det ikke er tilfældet, og vi må derfor være ekstra opmærksomme på at fortælle børnene, hvilke områder de skal holde sig væk fra”.

Ved kursets afslutning fik deltagerne overrakt deres beviser og blev opfordret til at dele ud af deres nye viden. I fremtiden vil FKNs hold besøge lærerne, følge med i udviklingen og være klar til at assistere dem, hvis det skulle være nødvendigt.