Verdens førende rejse-website, det amerikanske TripAdvisor, vil ikke længere sælge billetter til turist-oplevelser, der involverer berøring af vilde dyr såsom besøg i asiatiske tiger-templer eller eksotiske jungle-ture på ryggen af en elefant. Hjemmesiden annoncerede den gode nyhed i forrige uge.
Den nye politik kommer efter kampagner fra flere dyreværnsorganisationer, der især har opponeret imod, at det verdensomspændende rejse-site har tjent penge på at promovere aktiviteter, hvor vilde og truede dyr enten bliver misbrugt, lænket eller har været udsat for brutal mishandling.
“Det er ikke vores ansvar”
World Animal Protection, en af verdens fremmeste fortalere for dyrerettigheder, er en af de organisationer der har protesteret over TripAdvisor´s praksis. I 2016 har dyreværnsorganisationen gentagne gange bedt TripAdvisor om at bruge deres indflydelse til at tage ansvar for dyrevelfærd i turistindustrien og hjælpe turister til at foretage dyrevenlige valg på ferien.
Men TripAdvisor svarede i al korthed: “Det er ikke vores ansvar,” mens de fortsatte med at sælge billetter til og promovere nogle af de typer turistattraktioner hvor dyrene bliver udsat for allermest lidelse. Grufulde praksis hvor tigre får sløvende medicin for at blive mere omgængelige for “selfie-turister”, svømning med delfiner i fangenskab, eller elefanter der bliver tortureret for at bukke under for menneskets dominans og vilje.
Vil lancere undervisningsportal
Efter lang tids pres er TripAdvisor i mellemtiden kommet på bedre tanker, og har valgt at gå foran som et godt eksempel. Sitet har nu planer om at udvikle og lancere en undervisningsportal med links og specifik information om dyrevelfærd ved de forskellige dyre-attraktioner verden over. Det sker bl.a. i samarbejde med organisationer som People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) og Global Wildlife Conservation (GWC).
“TripAdvisor’s nye booking-politik og undervisnings-indsats er designet for, at vi kan gøre vores for at hjælpe med at forbedre sundheds- og sikkerhedsstandarden for vilde dyr, især på markeder med begrænset regulativ beskyttelse,” siger Stephen Kaufer, TripAdvisor’s formand og CEO, i en pressemeddelelse.
Firmaet vil omgående stoppe med at sælge billetter til visse attraktioner, og i starten af 2017 vil billetsalg til samtlige aktiviteter endegyldigt få en ende når TripAdvisor´s undervisningsportal lanceres.