Bor der en neger i Dragør og en racist i provinsen? Sådan spørger Museum Amager op til dagens debatarrangement, hvor sprogforsker Jørn Lund og litteraturforsker Lasse Horne Kjældgaard taler om begreber som “neger”, “afroamerikaner” og “race”.
Film med skuespillere med anden etnisk baggrund er “ikke specielt salgbare i provinsen”, hed det i foråret 2012 i en udtalelse fra Det Danske Filminstitut om børnefilmen “MGP Missionen”. Det vakte opsigt.
Det gjorde det også da Roskilde Avis brugte ordet “neger” i en overskrift. Både Det Danske Filminstitut og Roskilde Avis gik ud og beklagede ordvalget. Men hvad lå der egentligt bag de to hændelser og reaktionerne i offentligheden?
Debatpanelet består af:
Sprogforsker Jørn Lund, der vil kaste lys over brugen af begreber som “neger” og “afroamerikaner” igennem tiderne
Litteraturforsker Lasse Horne Kjældgaard giver et indblik i Karen Blixens syn på begrebet race
Direktør for den årlige klassiske musikfestival på Hindsgavl slot, Bernhard Villaume, og filminstruktør og medlem af det europæiske filmakademi Vibeke Muasya vil give aktuelle indtryk af forholdet mellem kulør og kultur i den klassiske musikbranche og filmbranchen i dag.
Ordstyrer er tv-vært Adrian Lloyd Hughes.
Forinden er der gratis adgang til udstillingen på Dragør Museum kl. 12-16.
20. september Kl. 16.00-18.30 på Dragør Badehotel, Drogdensvej 43, 2791 Dragør
Arrangementet er en del af Golden Days i Dragør 9. – 23. september 2012, hvor Amager Museum sætter spot på 50’erne under overskriften “Der bor en neger i Dragør”.
I Dragør fortælles historien om den afroamerikanske klassiske pianist, Eugene Haynes (1927-2007) Eugene Haynes boede i Dragør i et et lille hus, som han lejede at Karen Blixens sekretær, Clara Selborn. Hans indtog i det provinsielle Dragør vakte naturligvis opsigt.
I Billedbladet fortalte Eugene under overskriften “Der bor en neger i Dragør”, hvordan drengene i byen ikke rigtigt kan vænne sig til at han er sort, og derfor løber de efter ham igennem byen. Men på længere sigt tog både fiskerne og byens bohemer den unge pianist til sig. Eugene Haynes ophold og turneer i Europa blev finansieret af den amerikanske stat som et led i den kulturelle diplomati. Eugenes historie bører derfor også en langt større historie i sig selv, om den kolde krig og om vores forhold til de fremmede i 1950erne.