Arla satser med nyt produkt i Mellemøsten

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Arla Foods har forberedt en strategisk satsning, som skal forvandle et bjerg af overskudssmør til en gylden forretning, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.

De første containere med det nye Arla-produkt, Butter Ghee, er netop ankommet til Mellemøsten, der er udset til at være mål nummer et for fremstøddet, rapporterer Jyllands-Postens Lars Attrup og Lars Olesen.

Butter Ghee fremstilles ved at smelte smørret i en centrifuge, så man kan udskille og fjerne de 20 pct. vand, der er i almindeligt smør. Restproduktet er holdbart i op til et år ved stuetemperatur og har dermed gode egenskaber i et varmt klima.

Arla er allerede dominerende på markedet for almindeligt smør i Mellemøsten, mens hollandske Campina er størst på Butter Ghee.I første fase skal forbrugerne i Saudi-Arabien, Forenede Arabiske Emirater, Oman og Kuwait købe det nye produkt, anfører Jyllands-Posten.