Dansk dagligvaregigant vil mangedoble handel med Afrika

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Med den første serie af afrikanske produkter, nye varer på hylderne og en fælles, stor kampagne vil Coop og FDB mangedoble salget af varer fra Afrika.

Det skriver dagligvarekoncernen i en pressemeddelelse torsdag.

I begyndelsen af februar lancerer Coop en ny serie varer, Savannah, der på tværs af varekategorier vil markedsføre produkter, der stammer fra Afrika syd for Sahara.

Formålet er at forene en CSR-ambition (social ansvarlighed) om at styrke Afrika med kommerciel forretning. Målet er mindst 60 Savannah-varer på hylderne i 2015 og en årlig omsætning på et trecifret millionbeløb.

Det betyder, at kunderne fremover vil kunne vælge f.eks. friske minimajs fra Kenya, oksekød fra Namibia og vindruer fra Sydafrika. Varerne er ikke prissat højere end tilsvarende varer fra andre dele af verden, hedder det.

– Mange års traditionel bistand har vist sig ikke at være nok. I Coop og FDB tror vi på, at vi gennem handel på almindelige kommercielle vilkår kan bidrage til udvikling i Afrika. Ved at gøre de afrikanske produkter synlige på hylderne, giver vi forbrugerne mulighed for aktivt at gøre en forskel, siger Lasse Bolander, der er formand for FDB og Coop Danmarks bestyrelse.

Det er ambitiøst, bl.a. fordi mange danskere mere forbinder Afrika med problematiske forhold end med god kvalitet og varer i supermarkedet. Det viser en undersøgelse, som FDB Analyse har gennemført.

– En stor del af initiativet handler derfor om at præsentere forbrugerne for alt det gode, Afrika også står for. Inklusiv en lang række kvalitetsfødevarer, som de afrikanske producenter blot har svært ved at komme ind på verdensmarkedet med, anfører Lasse Bolander, der selv har rejst meget i Afrika.

Kontinentet står i dag for godt tre procent af verdenshandlen til trods for, at det huser ca. 15 procent af verdens befolkning.

For at medvirke til at udviklingen også når små producenter i Afrika, har FDB oprettet FDB’s Afrikapulje. Formålet er at medvirke til, at der kommer flere afrikanske varer af høj kvalitet i Coops butikker, og samtidig bidrage til økonomisk, social og miljømæssig udvikling blandt små producenter og leverandører til Coop.

FDB’s Afrikapulje er i samarbejde med bl.a. CARE Danmark ved at udvikle projekter i bl.a. Kenya og Namibia. Der er samlet afsat 10 millioner kroner til FDB’s Afrikapulje i årene 2012 til 2015.

Coop og FDB har samtidig lanceret hjemmesiden www.handelmedafrika.dk

Den viser og fortæller om Savannah-varerne, FDB’s Afrikapulje og initiativet bag.

Yderligere oplysninger hos:
Lasse Bolander, formand for FDB og Coop Danmarks bestyrelse
mobil 30 91 92 11 eller e-mail [email protected] eller
kommunikationsmedarbejder, Birgitte Therkelsen, 27 75 75 47