I en ny undersøgelse foretaget for Verdens Skove giver danskerne udtryk for, at de gerne vil rejse bæredygtigt. Men der er stadig langt fra tanke til handling.
Bæredygtige rejser efterlyses
Et flertal af danskerne hævder, at de bekymrer sig om miljøet og de sociale forhold på rejsemålet. Men der er stadig langt fra tanke til handling.
I en ny opsigtsvækkende undersøgelse, som analysebureauet Norstat har foretaget for Verdens Skove, viser danskerne en markant interesse for at tænke bæredygtighed ind i deres ferie.
I undersøgelsen giver mere end 60 procent af danskerne udtryk for, at de gerne vil rejse bæredygtigt – og mange er endda villige til at betale ekstra.
At rejse bæredygtigt dækker over en rejseform, hvor man tager hensyn til de økonomiske, miljømæssige og sociale forhold på rejsemålet.
Og det er noget, danskerne er begyndt at fokusere mere på, hvilket vækker stor glæde hos Verdens Skoves talsmand, Stefan Steen Jensen:
“Verdens Skove har over en årrække arbejdet benhårdt for at placere de bæredygtige rejseprincipper centralt i danskernes bevidsthed, og vi kan med tilfredshed konstatere, at det arbejde nu bærer frugt.”
Interessen mangler at udmønte sig i handling
Til trods for den store interesse beretter rejsebranchen dog, at det er så som så med efterspørgslen på rejser i den bæredygtige afdeling. Når rejsen skal bestilles, vægter danskerne nemlig stadig specielt prisen højere end bæredygtighed.
Det mener rejsebureauernes brancheforening, Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), der i mange år har arbejdet for at fremme en bæredygtig udvikling i rejsebranchen:
“Vores medlemmer oplever ikke, at kunderne efterspørger bæredygtige rejseprodukter. Når kunderne skal vælge deres ferie er det destinationen, kvaliteten og prisen, de først og fremmest fokuserer på”, lyder det fra Lars Thykier, adm. direktør i DRF.
“Vi ser også, at flere af vores medlemmer nedtoner markedsføringen af deres rejser som bæredygtige – selvom nogle af dem egentlig er det.”
Erhvervslivet går forrest
DRF vurderer til gengæld, at principperne om bæredygtighed har fået god grobund i erhvervslivet.
“Helt modsat det private marked er der fra de danske virksomheder en udbredt bevidsthed om, hvordan rejseaktiviteter kan have negative konsekvenser på miljøet og sociale forhold på rejsemålene. De fleste større danske virksomheder har i dag en CSR-politik, og som en naturlig konsekvens heraf vælger de også at tage et ansvar for deres rejseaktivitet,” fortæller Lars Thykier og fortsætter:
“Vores forretningsrejsebureauer tilbyder og markedsfører en lang række bæredygtige produkter. Forhåbentlig vil den stigende interesse for bæredygtighed blandt virksomhederne med tiden også smitte af på de danske forbrugere.”
Rejsebureau: Efterspørgslen mangler
Et af de selskaber, der netop har fokus på bæredygtige rejser, er Horisont Rejser. Og her savner man også, at danskernes interesse for bæredygtighed bliver fulgt op af handling:
“Vi har ikke oplevet øget interesse for de af vores produkter, hvor ansvarlighed indgår i rejsebeskrivelsen, og vi er aldrig blevet kontaktet af kunder, der eksplicit har givet udtryk for, at ansvarlighed er afgørende for deres valg af Horisont Rejser som rejseudbyder.
Vi håber og forventer dog, at dette vil ændre sig i fremtiden, for vores holdning er, at turisme kan have så vidtrækkende effekter på lokalsamfundene i destinationsområderne, at ansvarlighed skal tænkes ind i turismevirksomhedernes aktiviteter,” udtaler Thomas Rathje, der er CSR-ansvarlig hos Horisont Rejser.
Rejsebureauerne skal være bedre til at oplyse om bæredygtighed
Læs videre på http://www.verdensskove.org/node/35327