Dyrt indgreb for indsamlende organisationer

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Brancheforeningen for de indsamlende organisationer, ISOBRO har undersøgt virkningerne for de almennyttige organisationer af et muligt bortfald af bladtilskuddet til uge- og månedsblade.
Pressemeddelelsen bringes her i sin helhed.

Undersøgelsens konklusion

ISOBROs medlemsorganisationer og yderligere 98 almennyttige organisationer vil som følge af bortfaldet af bladtilskuddet til uge- og månedsblade samt Post Danmarks ændrede taksering fra 2004 få ekstra portoudgifter på ca. 45 mio. kr. Det betyder alt andet lige, at der er 45 mio. kr. mindre til de formål, organisationerne er sat til at varetage f.eks. patientstøtte og u-landsindsats m.v.

Organisationernes portoudgifter efter de gældende regler udgør ca. 33 mio. kr., så der er tale om mere end en fordobling af de årlige portoudgifter. Efter regeringens finanslovsforslag for 2004 bevares portostøtten til dagblade med 290,2 mio. kr. til omdeling af 111 mio. dagblade svarende til 2,61 kr. i støtte pr. dagblad.
Tilsvarende kan den støtte på 188 mio. kr. til 157,5 mio. uge- og månedsblade gøres op til 1,19 kr. pr. blad, hvilket er den direkte støtte regeringen vil fjerne.

ISOBRO-undersøgelsen omfatter 266 blade, hvis samlede årlige antal eksemplarer udgør lidt over 15 mio. årligt. Med portostøtte på 1,19 kr. pr. sendt blad udgør bladstøtten 18 mio. kr. Af portostigningen på de 45 mio. kr. skyldes altså de 18 mio. kr. bortfaldet af bladtilskuddet til uge- og månedsblade, mens de resterende 27 mio. kr. skyldes ophævelse af Post Danmarks hidtidige krydssubsidiering og overgang til taksering som adresserede tryksager eller betaling som økonomibreve.

Hvorfor stiger portoen?
Det er der 3 årsager til:
1. Bortfald af portostøtten på finansloven
2. Bortfald af Post Danmarks støtte til at befordre uge- og månedsblade til særlig lave takster (det kaldes med et teknisk ord for krydssubsidiering)
3. Post Danmarks ønske om at tjene penge på befordring af uge- og månedsblade.

Det betyder i praksis, at Post Danmark vil tjene på almennyttige organisationers uge- og månedsblade for at kunne befordre dagblade til særlig lave takster.

Ifølge lov nr. 89 af 8. februar 1995 om postvirksomhed § 14, kan ”Trafikministeren pålægge koncessionshaveren at befordre dag-, uge- og månedsblade samt tidsskrifter fra bladudgiveren til adressater i Danmark til særlig lave takster”. Da regeringen vil fjerne bladtilskuddet (på de 18 mio. kr. til organisationer omfattet af ISOBRO-undersøgelsen) medfører det, at Post Danmark ikke længere er forpligtet til at befordre disse organisationers uge- og månedsblade til særlig lave takster men i stedet vil tjene penge på forsendelserne. Det medfører stigningen på de 27 mio. kr.

Præmisser for undersøgelsen

Alle de organisationer, der er omfattet af undersøgelsen, er godkendt efter Ligningslovens § 8a og/eller § 12, stk. 3 og arbejder for almennyttige formål på følgende områder:
A. Dyreværn og naturmiljø,
B. Internationalt hjælpearbejde.
C. Kirkelige.
D. Sociale.
E. Sygdomsbekæmpende / handicap.

ISOBRO har taget udgangspunkt i den definition af almennyttige organisationer som daværende skatteminister Anders Fogh Rasmussen i svar til Folketingets skatteudvalg af 2. april 1991 formulerede: ”Almennyttig betyder, at foreningens midler ifølge formålet kommer en vis videre kreds til gode, samt at foreningens virke i samfundet ud fra en i befolkningen almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt”.

Fogh Rasmussen gennemgår derefter de forskellige typer for almennyttige organisationer. Udover dem, der har formål som ISOBROs medlemmer, nævner han kulturelle og undervisningsmæssige formål samt institutioner, der virker for ungdommens friluftsliv og sportsudøvelse.

Eftersom de pågældende almennyttige organisationer ikke er medlemmer af ISOBRO, har ISOBRO ikke gennem sin undersøgelse fået et tilstrækkeligt materiale indsamlet, så ISOBRO kan give et kvalificeret bud på, hvad bortfaldet af bladtilskuddet vil betyde for uge- og månedsblade, der omhandler undervisningsmæssige og kulturelle (herunder idrætslige) formål.
Det samme gælder blade, der særlig omhandler ungdommens forhold.

Top-10-liste over øget porto for ISOBRO-medlemmer

Organisation Tidl. Portoudgift Ny portoudgift Stigning i porto
Ældre Sagen 6.758.580 kr. 15.282.600 kr. 8.524.020 kr.
Folkekirkens Nødhjælp 1.833.132 kr. 4.670.400 kr. 2.837.268 kr.
Dansk Røde Kors 1.559.417 kr. 3.983.543 kr. 2.424.126 kr.
DK Naturfredningsforening 1.743.000 kr. 3.836.000 kr. 2.093.000
Dyrenes Beskyttelse 1.264.200 kr. 2.788.200 kr. 1.524.000 kr.
Indre Mission 726.000 kr. 2.173.600 kr. 1.447.600 kr.
Gigtforeningen 970.768 kr. 2.134.849 kr. 1.164.081 kr.
Hjerteforeningen 876.160 kr. 2.036.480 kr. 1.160.320 kr.
Kræftens Bekæmpelse 844.800 kr. 1.916.800 kr. 1.072.000 kr.
SOS-Børnebyerne 886.217 kr. 1.809.553 kr. 923.336 kr.

De 10 organisationers portoudgifter stiger med 23.169.751 kr., dvs. deres portostigninger udgør halvdelen af undersøgelsesgruppens portostigninger.

Yderligere informationer fra undersøgelsen

Undersøgelsen viser, at de organisationer, der bliver forholdsmæssig hårdest ramt af regeringens forslag om bortfald af bladtilskuddet, faktisk er dem, som i overensstemmelse med regeringens målsætning har den stærkeste folkelige forankring og en meget høj grad af selvfinansiering.
Især rammes mindre organisationer, der næsten udelukkende lever af frivilligt indsamlede midler, hårdt, da de ikke kan sende deres blade ud som adresserede tryksager, men må sende dem som økonomibreve.

Uklare formuleringer

Endelig siges det i Forslag til Finanslov for finansåret 2004 om den nyoprettede pulje (§ 21.11.55), at den udover at give ”tilskud til fremme af distribution af mindre uge- og månedsblade med almennyttige, undervisningsmæssige, kulturelle, miljømæssige formål” skal omfatte ”politiske formål”. Det er uklart, hvad ”politiske formål” omfatter. Det er ligeledes uklart, om ”almennyttige” dækker alle organisationer godkendt efter ligningslovens § 8A / § 12, stk. 3.

Der mangler videre udmøntning af, hvad denne sætning betyder: ”De konkrete kriterier for tilskudsberettigelsen vil blive fastsat med hovedvægt på, at bladene opfylder kulturelle og demokratiske formål”.

Hvis det betyder, at blade, der opfylder kulturelle og demokratiske formål, skal gå forud for blade, der opfylder almennyttige formål, er ISOBRO stærkt uenig. For det vil i værste fald kunne betyde, at nogle blade med bestemte formål tømmer hele puljen, hvis puljen ikke har en tilstrækkelig størrelse.

Det vil reelt sige, at der indføres smagsdommere ad bagvejen, og det turde være i konflikt med den i regeringsgrundlaget formulerede mediepolitik, hvor det hedder: ”Regeringen vil tilrettelægge en mediepolitik, der bygger på informations- og ytringsfrihed, mangfoldighed og på alsidighed” (side 22).

Alternativer til Post Danmark

ISOBRO har undersøgt, om der findes alternative distributører. Bl.a. har ISOBRO været i kontakt med Bladkompagniet og DistributionsService. Her opstår imidlertid det problem, at ISOBROs medlemsorganisationer kommer til at betale moms af de pågældende organisationers distributionspris. Medregnes momsen bliver de næppe billigere end Post Danmarks pris på adresserede tryksager eller økonomibreve.

ISOBROs forslag

1. ISOBRO lægger overordentlig stor vægt på, at alle organisationer godkendt efter ligningslovens § 8a eller § 12, stk.3 ifølge en lang tradition er almennyttige og derfor fortsat skal have portostøtte til blade og tidsskrifter. Hvilke yderligere typer af blade og tidsskrifter, der fortsat skal have portostøtte, må afgøres inden finansloven bliver vedtaget.

2. Den nyoprettede pulje skal have en sådan størrelse, at der bliver tale om en reel kompensation (ca. 30 mio. kr. er på tale).

3. De blade og tidsskrifter, der er berettiget til tilskud fra den nyoprettede pulje, skal fortsat være omfattet af Post Danmarks krydssubsidiering på samme måde som dagbladene og de momsfritagne uge- og månedsblade er det.
Sagt anderledes: Post Danmarks hidtil gældende regler skal fortsat gælde for blade og tidsskrifter, der er berettiget til tilskud fra den nyoprettede pulje.

På ISOBROs vegne d. 8. september 2003

Flemming Kofod-Svendsen
Generalsekretær

Telefon: 45 81 96 96 / mobil: 24 62 70 60 / E-mail: [email protected]

Ønsker nogen de aktuelle portotal for hver enkelt organisation, sender ISOBRO dem gerne elektronisk. Kontakt sekretariatet på telefon 36 35 96 22 eller e-mail: [email protected]