Et udkast til en international strategi for reduktion af skibsfartens CO2-udledning faldt i dag på plads i FN’s internationale søfartsorganisation,IMO, skriver Danske Rederier i en presemeddelelse fredag.
Det er udfærdiget i den arbejdsgriuppe, der var sat stævne i London for anden gang i denne uge.
Strategien indeholder bud på ambitionsniveauet for reduktionerne af skibes CO2-udledninger, samt en liste over mulige tiltag til, hvordan reduktionerne skal ske på kort, mellemlang og lang sigt.
Vision for klimabidrag
Skitsen for klimaplanen adresserer også en vision for IMO’s bidrag til Paris-aftalen om at holde de globale temperaturstigninger under to grader.
Ambitionsniveauet i landene er dog fortsat af forskellig karakter, og derfor er der flere bud på konkrete tiltag til, hvordan udledningerne mindskes, da man endnu ikke er kommet til enighed om, hvordan man bedst gør dette.
Det glæder man sig over i Danske Rederier.
”Vi er meget tilfredse med, at der nu er et konkret udkast til en international klimastrategi for skibsfarten på bordet. Resultatet af ugens forhandlinger er præcist, som vi forventede, og for os er det vigtigt, at alle forslag stadig er i spil”, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.
. Dette var den anden ud af tre forhandlingsrunder, og rent forhandlingstaktisk er der ingen af parterne, der giver sig på kardinalpunkter på så tidligt et tidspunkt. ’Nothing is agreed untill everything is agreed’, og det er den rigtige vej skal IMO-landene nå til enighed,” fortsætter hun.
Syvpunktsplan
Forhandlingerne om klimastrategien tog udgangspunkt i den syvpunktsplan, man var blevet enige om på det sidste møde i IMO’s miljøkomité i juli.
Den endelige vedtagelse af strategien forventes at falde på plads i april næste år, hvor klimaarbejdsgruppen mødes for sidste gang. Det er forventeligt, at man venter med at konkludere på arbejdet ind til da, mener Maria Bruun Skipper:
”Vi bifalder, at IMO-medlemslandene har arbejdet hårdt og fokuseret på at finde fælles fodslag. Havde dette været den sidste forhandlingsrunde, havde resultatet været katastrofalt”, forklarer Maria Bruun Skipper, som tilføjer:
“Det er ingen overraskelse for os, at der fortsat er udeståender på centrale elementer af klimaplanen såsom, hvilken procentsats skibsfarten skal reducere sin CO2-udledningmed, og hvordan disse reduktionsmål skal realiseres. Danske Rederier er glade for, at mange lande, heriblandt Danmark, fortsat skubber på for at IMO’s klimastrategi bliver ambitiøs. Det er også afgørende for os, at industrien har bidraget konstruktivt i drøftelserne, og at de internationale rederiorganisationers fælles forslag til reduktionsmål er inkluderet i udkastet”.
Tidslinje
- Oktober 2016: IMO vedtog en tidsplan for udarbejdelse af en klimastrategi for, hvordan skibsfartens udledning af CO2skal reduceres. Processen er opdelt i to: en foreløbig klimaplan og en endelig klimaplan.
- Juli 2017: IMO enes om en syvpunktsplan for strukturen for klimastrategien. Strategien skal blandt andet indeholde et fælles ambitionsniveau, samt en plan for, hvordan CO2-reduktionerne bliver realiseret på kort, mellemlang og lang sigt. Herudover vil der være fokus på kapacitetsopbygning i udviklingslande, kommunikation af IMO’s klimaambitioner samt forskning og innovation.
- April 2018: Arbejdsgruppen mødes en sidste gang for at færdiggøre den foreløbige klimaplan.
- April 2018: En foreløbig klimastrategi skal vedtages af IMO på dets miljøkomitémøde (MEPC 72).
- 2019: IMO begynder at indsamle data for alle skibes brændstofforbrug for at danne sig et globalt overblik over skibsfartens CO2-udledninger. Klimastrategien skal realitetstjekkes på baggrund af det indsamlede data.
- 2023: Den endelige klimastrategi skal vedtages af IMO’s miljøkomité, MEPC.
IMO har 172 medlemslande, og beslutninger træffes ved konsensus. NGO’er og erhvervsorganisationer kan også deltage i og bidrage til møderne som observatører.