Mærsk tjener milliarder på at reducere CO2-udledningen

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

I 2007 satte Mærsk sig målet om at nedbringe deres brændstofforbrug med 20 procent inden 2020. I 2014 havde Maersk Line allerede reduceret sit brændstofforbrug med 39 procent og derfor har selskabet nu øget ambitionen til en reduktion på 60 procent inden 2020.

Alene i 2013 sparede Mærsk cirka 4.2 milliarder kroner og reducerede deres CO2 udledning med 11,5 millioner ton på grund af en bedre brændstoføkonomi.

Det er således ikke kun med miljøforbedringer for øjet at Maersk Line øger deres ambitiøse målsætning. Det fortæller driftschef i Maersk Line Søren Toft til Politiken.

»Vores reduktioner skal ske, mens vi samtidig vokser i markedet. Vi vil reducere vores brændstofforbrug både i reelle tal og relativt per transporteret container. Vi gør det ikke kun, fordi vil være gode og ansvarlige; det bidrager også til bundlinjen«,

En bred vifte af tiltag har virket

Traditionelt set har transportsektoren haft svært for at nedbringe deres CO2-udledning, der samlet set står for tre procent af verdens CO2 udslip og fragter 90 procent af alle varer.

Til trods for dette er det dog lykkedes Maersk Line at knække kurven. Hovedsageligt ved at indføre en lavere fart på skibene.

»Vi har stadig typisk en ugentlig afgang fra en given havn. Men hvor en rundtur mellem Europa og Asien måske før tog 56 dage, tager den nu 77 dage. Det betyder, at vi skal bruge 11 skibe på ruten i stedet for 8«, forklarer Søren Toft til Politiken.

Dertil kommer at nyere skibe er mere miljøvenlige, at man har lavet nye brændstofeffektive ruter og at man er begyndt at tage hensyn til vejret inden man sejler ud på ruterne.

Røgen stiger ikke ud af himlen

Det er dog ikke alle der er lige begejstret for Mærsks initiativer. For selvom det er et skridt i den rigtige retning at Maersk Line reducerer deres CO2-udledning så leder de stadig efter ny olie og gas i andre dele af selskabet.

Det påpeger klimarådgiver i Greenpeace Jens Mattias Clausen, der også henviser til at videnskaben siger, at mindst to-tredjedele af allerede kendte fossile reserver skal blive i jorden hvis vi skal undgå temperaturstigninger på over to grader.