NGO om mælkepulver: Dansk koncern kan blive forbillede i u-lande

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Efter flere års “kritisk dialog” har Mellemfolkelige Samvirke (MS) og mejerigiganten Arla angiveligt fundet fælles fodslag i en aftale om større ansvarlighed fra koncernens side, når den indleder forretninger i verdens u-lande, aktuelt i Afrika. 

Aftalen indebærer, at Arla forankrer en aktiv menneskeretspolitik og offentligt gør rede for koncernens menneskeretsrisici og efterlevelsen af de internationale OECD retningslinjer for virksomheders menneskeretsansvar, skriver MS i en pressemeddelelse mandag.

Udover aftalen med Mellemfolkeligt Samvirke indgår Arla et projektsamarbejde med CARE Danmark om udvikling af den lokale mejerisektor i afrikanske lande – se koncernens pressemeddelelse på http://www.arla.com/da/om-arla/nyheder/2015/pressrelease/arla-understreger-sit-samfundsansvar-i-afrika-1103994/

MS ser sin aftale med Arla som “et meget vigtigt skridt i retning af at multinationale virksomheder påtager sig en mere konstruktiv og ansvarlig rolle på det globale marked”.

Eksporten af billigt mælkepulver

Dialogen med Arla er sket på baggrund af, at Mellemfolkeligt Samvirke har peget på de negative konsekvenser af, at man eksporterer (billig) europæisk subsideret mælkepulver til u-lande, hvor den lokale mejerisektor endnu er i sin vorden.

Debatten er aktualiseret af, at Arla vil øge sin forretning i Afrika syd for Sahara fra en årlig omsætning på ca. 650 millioner kr. til ca. to milliarder i 2017.

Det skal især ske gennem salg af mælkepulver og langtidsholdbar UHT-mælk.

Se debatindlæg om den omstridte eksport af mælkepulver på 

http://www.ms.dk/blog/eksport-af-maelkepulver-skader-verdens-fattigste

Og en skarp MS-udtalelse herom fra 2013 på

http://www.ms.dk/nyhed/arla-paa-forkert-kurs-i-afrika

MS vil tænke på de lokale mælkeproducenter

Som resultat af dialogen med MS vil Arla engagere sig mere systematisk i at forstå og forhindre eventuelle utilsigtede negative effekter af koncernens forretning for lokale bønders forretningsmuligheder og rettigheder.

Generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke /ActionAid Denmark, Frans Mikael Jansen, siger:

“Det er rigtigt set af Arla, at tiden er inde til at understøtte koncernens gode intentioner med hårde data og know-how, når det kommer til at drive en globalt ansvarlig og rentabel forretning”.

“MS ser frem til at følge, hvorledes Arla vil gennemføre den nye linje og til at bistå med råd og vejledning i denne sammenhæng. Nøglen til at bekæmpe fattigdom og skabe global udvikling til gavn for alle er en mere ansvarlig og bæredygtig produktion af fødevarer”.

“Der er ingen tvivl om, at store virksomheder allerede nu spiller en markant rolle i u-landene, og som organisation presser vi på for, at virksomheder tager den indflydelse alvorligt”.

Jansen kalder det “banebrydende”, når Arla, verdens femte største mejeriselskab, går “forrest og erklærer sig villig til at sætte nye standarder for ansvarlighed”. 

Planens konkrete indhold

 Arlas plan indeholder en række tiltag, der bl.a. skal sikre følgende:

* Nødvendig omhu før og under salg af mælkepulver i udviklingslande for at undgå utilsigtede negative konsekvenser for bl.a. småproducenter og småbønder.

* Overholdelse af OECD’s retningslinjer for Multinationale Selskaber samt FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv – i tillæg til Arlas egne retningslinjer for god virksomhedsadfærd i overensstemmelse med FN’s Global Compact program.

* Gennemførsel af due diligence processer (granskning) forud for nye opkøb eller partnerskabsaftaler i udviklingslande, der skal sikre efterlevelse af førnævnte retningslinjer, når Arla udvider forretningen i et udviklingsland.

* Undersøgelse af eksisterende engagementer i Elfenbenskysten og Nigeria for at sikre, at der ikke er eventuelle negative konsekvenser for lokale aktører i de to lande. Dertil kommer offentliggørelse af undersøgelsens konklusioner inden 1. april 2015 (Elfenbenskysten) og 1. maj 2015 (Nigeria).

Mellemfolkeligt Samvirke vil fremover være i løbende dialog med Arla og følge processen med at forhåndsvurdere effekterne af forretningsstrategien, anføres det.

Se også om undersøgelse af virksomheders samfundsansvar (CSR) på

http://www.care.dk/hvordan-skaber-csr-gensidig-vaerdi

DOKUMENT

Arlas “General statement on Human Rights”

Strengthening Our Commitment to Human Rights (January 2015)

Dairy products provide high quality affordable nutrition and can play an important role in healthy diets for consumers around the world. Increasing living standard in many developing markets increases the interest in and demand for dairy products.

As stated in our strategy 2017 Arla will focus on growing its business in a number of developing countries and developing markets to further strengthen our position as a global dairy company. We regard ourselves as an active player in the communities in which we operate.

This means that we need to convey our fundamental values not only to our employees and farmer owners but also to our customers, consumers and other relevant stakeholders.

Arla has operations across the world and acknowledges that it has a responsibility for managing our impacts on society, the environment and the people who interface directly or indirectly with our products and production.

Our objective is to develop our business on a foundation of long-term perspectives with respect for, and in harmony with, our surroundings. We want to grow, but we care about how we do it. 

Arla can play a positive role in developing markets by making affordable nutritional food products available; upholding internationally recognized human rights standards; and contributing to sustainable local employment and development. 

Arla recognize that its business activities, in particular in developing countries, potentially also can have adverse effects on human rights.

It is Arla’s ambition to conduct business responsibly in accordance with internationally recognized human rights principles and guidelines including the United Nations’ Guiding Principles of Business and Human Rights (UNGPs) and the OECD Guidelines for Multinational Companies.

Arla will exert due diligence as appropriate to the size, the nature and the context of its operations and the severity of the risks of adverse human rights impacts.

In order to fulfil our ambitions: 

* Arla will update its human right policy in order to align with the UNGPs and the OECD guidelines by 15 July 2015, 

* Arla will introduce due diligence procedures aligning with the UNGPs and the OECD guidelines by 31 October 2015 ensuring that Arla is well placed to manage the human rights impacts of its global business activities in accordance with international human rights guidelines. 

* Arla’s human rights due diligence procedures shall identify and prevent as far as possible actual and potential adverse human rights effects caused by Arla’s business activities or to which the company may contribute, in particular in relation to our ongoing or planned activities in developing countries. 

* Arla will pilot test its due diligence procedures by conducting and publicizing human rights impact assessments related to its business activities in Ivory Coast and Nigeria. The results of the assessments will be made public by 1 April 2015 and 1 May 2015, respectively. 

* Arla will seek to mitigate any actual adverse human rights effects of Arla’s Business Activities identified through its due diligence procedures, i.a. but not limited to assessing the viability of sourcing milk locally. 

* Arla will publicly account for its potential and actual adverse effects of its business in developing countries on a regular basis. 

Viby January 2015 

Arla Foods, Corporate Responsibility 

Yderligere oplysninger hos:

Pressechef i MS, Mikala Rørbech på tlf. 60 43 43 21