Stor tilslutning til Verdens Bedste Nyheder blandt danske virksomheder

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

80 virksomheder har allerede tilmeldt sig dette års Verdens Bedste Nyheder kampagne. Kampagnens mål er at nå op på 100 erhvervspartnere. Kampagnen finder sted i august-september og årets budskab er ”Vi kan afskaffe fattigdom”.

80 virksomheder har foreløbig sagt ja til at være erhvervspartnere til Verdens Bedste Nyheder-kampagnen i år. Thise er en af virksomhederne, der vil bringe kampagnens budskaber på mælkekartoner, ligesom DSB igen i år vil udsmykke eller foliere, som det betegnes, et S-tog med verdens bedste nyheder. Rynkeby Foods donorer 120.000 juicebrikker som frivillige deler ud på den årlige kampagnedag den 13. september 2013. Det fortæller UNDPs danske kontor på sin hjemmeside.

Årets budskab er ”Vi kan afskaffe fattigdom”. Samtidig fortæller kampagnen, at vi allerede nu har opnået Mål 1 om at halvere fattigdom og sult i verden.

Kampagnen finder sted den 12. august til 28. september 2013. På den årlige kampagnedag den 13. september går 2.000 frivillige på gaden og uddeler Verdens Bedste Nyheder avisen til danskerne.

Konkret handler kampagnen om at oplyse om fremskridtene hen imod opnåelsen af FN’s 2015 Mål – de globale fattigdomsmål – der handler om at give mennesker i udviklingslande bedre liv og muligheder. I dag kender 24 procent af danskerne til FN’s 2015 Mål. Målet er imidlertid at få endnu flere danskere til at kende dem.

Bag Verdens Bedste Nyheder står FN, Danida og 90 udviklingsorganisationer, der sammen med danske virksomheder siden 2010 har spredt budskabet om, at kampen mod fattigdom nytter. UNDP leverer data og historier om de positive fremskridt i udviklingslandene til kampagnen og bistår med at etablere erhvervspartnerskaber.