Danskernes julesind er gavmildt, og det er noget, der mærkes hos de danske hjælpeorganisationer, hvor julemåneden rent økonomisk er årets ubetinget bedste, skriver Berlingske Tidende tirsdag.
Hos Folkekirkens Nødhjælp udgør juleindtægterne over 15 procent af den samlede årsindtægt, og det er samtidig et tal. der er steget med omkring 25 procent på bare 2 år.
Hjælpeorganisationene gør dog også deres til at få folk til lommerne. Julekort, koncerter og direkte donationsopfordringer florerer i en jævn strøm i årets sidste måneder. Alligevel tilskriver organisationerne ikke udelukkende disse indsatser hele julesuccessen, anfører Berlingskes Karen Grubbe.
– I overfloden af ting har folk simpelt hen behov for at hjælpe andre, mener Anne Frimodt, marketing manager i UNICEF Danmark.
Ikke bare privatpersoner, men også firmaer støtter villigt den gode sag i julen.
Ifølge Berlingskes opgørelse får Amnesty International 10 procent af sine årlige donationer i december. Kigger man på hele fjerde kvartal – altså årets sidste 3 måneder – er denne periode ganske afgørende for en organisation som Red Barnet. Her er tallet ikke mindre end 50 procent. I øvrigt samme høje tal som hos UNICEF Danmark, hvor bl.a. de traditionsrige julekort tæller tungt.