Den Stockholmbaserede virksomhed Worldfavor har fået 75 millioner kroner i en ny fundingrunde.
Worldfavor er en global platform sat i verden i 2016 for at hjælpe virksomheder med at blive mere bæredygtige. Det gør de ved at tilbyde en tjeneste, hvor virksomheder let kan indhente og dele datadrevne indsigter om verdensmål og bæredygtighed, blandt andet om gennemsigtighed og overholdelse af menneskerettigheder i forsyningskæder.
Siden 2016 har mange virksomheder – store som små, fra fødevare- til finansbranchen – benyttet sig af tjenesten. Heriblandt den svenske producent af havreprodukter Oatly, Systembolaget og en af verdens største regnskabsvirksomheder Grant Thornton.
Den nye pose penge skal blandt andet bruges på at få endnu flere organisationer ombord og til at forbedre den digitale platform, fortæller Worldfavors administrerende direktør, Andreas Liljendahl i en pressemeddelelse.
“Vi arbejder med mere end 25.000 organisationer i 130+ lande om at udvikle bedre beslutningskraft og om at øge opmærksomheden omkring verdensmålene på tværs af globale initiativer. Med den nye funding og nye strategiske partnere accelererer vi nu Worldfavors mission om at gøre bæredygtig forretning mainstream.”
Worldfavor slår sig særligt op på at bekæmpe problemer med greenwashing, som mange små og mellemstore virksomheder – såvel som forbrugere – står i. Men deres afrapporteringsplatform inkluderer også virksomheders overholdelse af menneskerettigheder i forsyningskæden.
Fokus på menneskerettigheder er blandt andet blevet øget over de seneste år med nye krav til virksomheder om at tage ansvar for deres forsyningskæder, eksempelvis med lokale love i blandt andet Norge, Frankrig og Tyskland.
Men også i Danmark mærker man de øgede krav. En ny undersøgelse fra DI viser, at næsten halvdelen af de danske virksomheder oplever stigende forventninger til arbejdet med bæredygtighed fra deres vigtigste partnere og kunder.
“Virksomheder er allerede nu under stort pres for i højere grad at kunne dokumentere ansvarlighed og bæredygtighed i deres globale værdikæder. Mange får krav fra deres kunder og investorer om at vise, hvordan de arbejder med både klima, miljø, sociale og ledelseselementer,” siger Marie Gad, DI’s chef for Global udvikling og bæredygtighed.
Der er desuden lovkrav på vej fra to EU-direktiver, der vil stærke tendensen: CSDDD om virksomhedernes due diligence i forbindelse med bæredygtighed, og CSRD, som skærper kravene om virksomheders bæredygtighedsrapportering.