Arabisk Vemod
Abdellah Taïa
Forlaget Arvids
Udgivet 2. Marts 2016
123 sider
Jeg har længe haft den 43-årige fransk-marokkanske forfatter Abdellah Taïa i kikkerten. Så lander hans selvbiografiske bog ’Arabisk Vemod’ i min postkasse og gør stærkt indtryk.
En ung mand vokser op i Marokko, et land fyldt med vemod og konflikter, som i hans eget liv. Han drømmer om at komme til Paris for at lægge den arabiske verden bag sig og skabe sig et liv ved filmen. Men han møder tidligt sin skæbne i Marokko, i den muslimske autoritære kultur, hvor især mænd og drengevenner former hans liv. Han er lille og følsom og bliver mobbet for sin feminine fremtoning. Han kan godt lide at gøre drengene tilfreds, men ikke at blive opfattet som pige. En dag lægger en gruppe drenge an til at voldtage ham på skift, men han undslipper.
I Marokko, hvor Abdellah Taïa voksede op i 80’erne, eksisterede homoseksualitet ikke officielt. Alligevel var det udbredt, at unge mænd blev misbrugt. Taïa blev jævnligt voldtaget og frygtede til sidst for sit liv. Ingen gjorde noget for at forhindre det – heller ikke hans familie.
Identitet gennem kærlighed og krop
I bogen beskriver Abdellah Taïa kampen for at skabe sin identitet og blive menneske gennem kroppen og den besværlige kærlighed til mænd. Han bliver ofte den lille i et forhold og går fra at være drengenes lille pige til mændenes lille kone. Nogle mænd får stor betydning for ham, han ofrer alt, også den filmkarriere, han er startet på i Marrakesh. Over for den algeriske ven Slimane bliver Taïa nærmest en slave, der plejer ham og hans behov, selvom det aldrig er nok. Men de skriver også en dagbog sammen om deres altopslugende kærlighed, der sætter skub i Abdellahs litterære ambitioner.
’Arabisk Vemod’, der er udgivet på Arvids forlag, beskriver kærlighedens smerte og fryd og sårbarheden hos et ungt menneske, der desperat forsøger at blive til på sine egne præmisser i en verden, der fornægter homoseksualitet. Bogen handler dog ikke kun om homoseksualitet, men generelt om jagten på kærlighed, besættelsen af et andet menneske, den syge forelskelse, jalousien, ydmygelserne, op- og nedturene i forhold og om at komme videre i livet, selvom kærligheden har efterladt ar.Abdellah Taïa beskriver mesterligt sine tanker, følelser og omgivelser i flow, også når han mister kærligheden og falder og er ensom i Kairos menneskefyldte gader, ligesom den arabiske verden er ensom og i frit fald efter de arabiske oprør. Han går og løber ofte igennem byen, også om natten. Desperationen driver ham videre, fra kærlighedstab til nye menneskemøder til nye kærlighedstab. Han udleverer sig selv på en poetisk, smertelig og samtidig rørende måde.
Der er meget, den unge mand vil væk fra: Sin familie, sig selv, sin krop, sit sprog, men han bliver stærkere, mere bevidst og lærer at sige fra over for de kærlighedshungrende mænd og retter blikket mod dét, han vil i verden, at lave film og skrive. Især egyptiske film om kærlighed, alkohol og familiedramaer nærer hans kunstnerdrømme.
Hyklerisk kultur
Abdellah Taïa er født i 1973 og voksede op i en fattig familie i Salé, en forstad til Rabat i det nordlige Marokko. De var ni søskende, og faderen arbejdede på et bibliotek, hvor drengen fik øjnene op for litteratur. Familiens lille lejlighed lå inde i biblioteket, og de levede et indespærret liv præget af autoritære mønstre og undertrykt seksualitet, som i samfundet omkring dem. Siden 1998 har Taïa boet i Paris, læst fransk litteratur på Sorbonne, skrevet bøger på fransk og desuden lavet film.
Taïa er den første marokkanske forfatter, der åbent skriver om sin homoseksualitet. Hans roman Salvation Army fra 2009 blev filmatiseret som den første arabiske homofilm. Taïa er blevet en ikonisk figur i sit hjemland Marokko og i hele den arabiske verden, hvor homoseksualitet er ulovligt. Med novellesamlingen ’Fes-floden’ udfordrer han åbenlyst Marokko’s anti-homoseksuelle love. Siden han blev interviewet til det marokkansk-franske tidsskrift TelQuel i 2008 har han klandret den homofobiske kultur i Marokko for at være hyklerisk, fordi alle ved at homoseksualitet er udbredt, men lader som om det ikke findes. Siden har Taïa skrevet bøger om migranters liv og dilemmaer. I Paris er han blevet en litterær stemme i den offentlige debat, hvor han taler om undertrykkelse og fordomme i den muslimske kultur.
Arvids Forlag udgav også Abdellah Taïa’s første bog ’Englene fra Frelsens hær’ fra 2006 på dansk. Hans seneste bog ’Et sted at dø’ udkom på dansk i august, hvor han også deltog i Louisianas litteraturfestival.