Zukiswa Wanner
Zukiswa Wanner er en sydafrikansk journalist og forfatter.
Hun blev født i 1976 i Zambia og bor i dag i Kenya.
Hun har udgivet 10 bøger og blev i år tildelt den tyske litteraturpris, Goethe-medaljen, som den første afrikanske kvinde nogensinde.
Hun fik blandt andet prisen for sin evne til at rumme diversiteten i afrikansk kultur i sine værker, hvilket ifølge juryen betyder, at hun i dag er et forbillede for en hel generation af afrikanske forfattere, og at hendes ekspertise er bredt efterspurgt internationalt.
Da coronavirusset nåede til Afrika, lukkede en lang række lande på kontinentet resolut ned for alle samfundsfunktioner på nær de allervigtigste. Med ét lå gader øde, og store dele af de afrikanske befolkninger var tvunget til at holde sig inden døre. Blandt andre den prisvindende sydafrikanske forfatter Zukiswa Wanner, der bor i Kenyas hovedstad, Nairobi.
”Hvilket bedre tidspunkt at få folks opmærksomhed på?,” spurgte hun sig selv og besluttede at udnytte chancen for at skabe et virtuelt fællesskab om noget, hun mener, folk – både i Afrika og resten af verden – ved alt for lidt om. De mange forskelligartede stemmer i afrikansk litteratur.
Kimen var lagt til den afrikanske litteraturfestival Afrolit Sans Frontieres – afrikansk litteratur uden grænser – der har kørt i etaper på sociale medier siden marts.
På mandag bliver tredje etape skudt i gang i form af en otte dage lang online-festival, der har til formål at sprede kendskabet til de mange nuancer i afrikansk litteratur, der ofte bliver overset, fortæller Zukiswa Wanner.
”Hele min idé bag festivalen er at forsøge at sprænge nogle myter om afrikansk litteratur,” forklarer hun fra sin lejlighed i Nairobi.
”For eksempel var temaet for den første del af festivalen ’sex’. Jeg valgte det tema, fordi jeg ofte hører folk sige, at der ikke findes noget sex i afrikansk litteratur. Mit svar har altid været, at folk tydeligvis ikke læste nok, men nu har jeg oven i købet kunnet demonstrere det ved at udvælge 15 afrikanske forfattere, der netop har skrevet om sex.”
Vil spørges til forfatterskab i stedet for tid som børnesoldat
De 15 forfattere, inklusiv Zukiswa Wanner selv, streamede liveoplæsninger af sexscener fra deres værker på Instagram og Facebook, hvorefter publikum kunne stille spørgsmål. Spørgsmål, der affødte snakke om blandt andet intimitet i afrikanske kulturer og kærlighed i krigstid. Festivalens anden etape tog udgangspunkt i de spørgsmål, forfatterne ville ønske de blev stillet. Som den congolesiske forfatter og tidligere børnesoldat Ishmael Beah eksempelvis forklarede, ville han ønske, folk spurgte til hans forfatterskab i stedet for hans teenageår som soldat under den drabelige borgerkrig.
Temaet for den tredje festival, ’Fremtid, nutid, og fortid”, er et forsøg på at rumme de forskellige genrer, som festivalens 16 forfattere – fra 13 forskellige lande – beskæftiger sig med, forklarer Zukiswa Wanner.
”Alle går ud fra, at afrikanske forfattere kun beskæftiger sig med alvorlig litteratur, men det er en alt for ensidig opfattelse. Ligesom forfattere i resten af verden kan vi le, græde, hade og have ondt, og det afspejler litteraturen selvfølgelig,” siger hun og forklarer:
”I festivalens tredje etape har jeg udvalgt forfattere, der skriver såkaldt afro scifi, altså om fremtiden, nogle arbejder med social realisme, altså nutiden, og fortiden var vigtig for mig at have med for at sætte fokus på vores historie.”
Festival giver forfattere en stemme
Oplæsningerne foregår på engelsk, fransk og portugisisk, de tre store kolonialistiske sprog, fordi formålet med festivalen er at henvende sig til det bredest muligt publikum.
”Der findes over 2000 sprog på det afrikanske kontinent, så det har selvfølgelig ikke været muligt at rumme dem alle. Men jeg kan godt lide ideen om, at vi i hvert fald har fokus på de tre hovedsprog, der bliver talt på kontinentet,” siger Zukiswa Wanner, der understreger, at festivalen ikke kun henvender sig til læsere på det afrikanske kontinent. Alle er velkomne til at tage del i diskussionerne og stille spørgsmål til forfatterne.
”Men de deltagende forfattere skal have rødder i Afrika. For som regel har de det tilfælles, at de ikke har en stor udgiver i ryggen, og målet med den her festival er derfor at give dem en stemme for at starte en samtale om afrikansk litteratur,” siger hun.
Zukiswa Wanner har blandt andet tidligere har stået i spidsen for læsekampagner i Sydafrika og kunstnermøder mellem artister indenfor forskellige kunstgrene i Kenya, men havde det ikke været for COVID-19, havde hun formentlig aldrig fået ideen til Afrolit Sans Frontieres, den første virtuelle litteraturfestival i Afrika så vidt vides. For i en tid med stor økonomisk og social usikkerhed gav det bedre mening end nogensinde at skabe et fællesskab om litteraturen, forklarer hun.
”Når folk er deprimerede, kan de flygte ind i en anden virkelighed ved at læse en bog. Derfor virkede det her som det helt rigtige tidspunkt at starte en online litteraturfestival på,” siger hun.