Vogue rebrander Afrika

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Italienske Vogue er med til at ”rebrande” Afrika, når magasinet i denne måned dedikeres til kultur og kunst fra hele kontinentet.

Det skriver New York Times online mandag 14 maj.

Med rigdom på ny kunstnerisk kreativitet, unikke tekstiler og udsøgt håndarbejde er Afrika på vej ind i modebranchen.

Med stor variation mellem ikke kun lande men også stammer tilbyder kontinentets håndværk noget særligt blandt de sædvanlige luksusmodeprodukter, og dermed er der stort potentiale for økonomisk vækst.

Men det er ikke kun ting, chefredaktøren Franca Sozzani var efter, da hun fik idéen til at udgive maj/juni-nummeret af bladet L’Uomo Vogue med titlen ”Rebranding Africa”.

For hende er “positivitet” nøgleordet i Vogues præsentation af Afrika. Hun vil gerne i sit blad vise et kontinent, som er både kreativt og har tillid til sine egne styrker.

Hun har tidligere lavet et ”all black”-nummer af Vogue i 2008 og har efterfølgende promoveret multikultur med et fokus på ”black creativity and beauty” på Vogues hjemmeside.

Africa needs investment and partnership

Det er sikkert grundet hendes engagement i multikulturel udvikling og hendes indflydelse i modebranchen, at Franca Sozzani er blevet udnævnt til goodwill-ambassadør for Fashion4Development – en global kampagne, der bruger mode-baserede initiativer til at støtte FN’s bredere emner til at hjælpe Afrika.

På et nyligt besøg i Botswana, Ghana, Nigeria og Uganda mødtes hun med afrikanere, der arbejder i designbranchen, med alt fra kreativ mode til produktudvikling og film – henholdsvis Nigerias og Ghanas filmindustrier, Nollywood og Ghallywood.

Konceptet at ”rebrande” Afrika stammer fra Nigerias præsident, Goodluck Jonathan, hvis regering aktuelt fører sloganet ”Rebranding Nigeria”.

Nummeret bringer bl.a. indslag om Goodluck Jonathan samt et interview med FN’s generalsekretær Ban Ki-Moon, som også pryder bladets forside.

I interviewet siger Ban Ki-Moon: “Africa does not need charity — Africa needs investment and partnership.”

Med bæredygtig udvikling som sin højeste prioritet, fremhæver Ban Ki-Moon vigtigheden af at samarbejde med civilsamfundet og den private sektor, inklusiv ikke-traditionelle aktører; herunder udpeger han modebranchen som uundværlig.

A positive image of Africa

Maj/juni nummeret er fuldt med portrætter af lokale personligheder; ikke kun præsidenter, første-damer og dronninger men også kunstnere, sangere, musikere, skuespillere, forfattere, modeller, m.fl. Og alle er skildret i et positivt lys.

“They all agreed to take part in the issue precisely because presenting a positive image of the continent means focusing world attention on an area that has been hitherto (red. hidtil) excluded,” siger Franca Sozzani.

Blandt smukke afrikanske landskaber og vild natur, der tiltrækker som et frodigt turistmål, er alle fotografier lavet i modebranchens stil: smukke og glamourøse uden skyggen af fattigdom eller vold.

Franca Sozzani håber, at hendes Vogue-vision af Afrika vil bidrage til at ændre holdninger om kontinentet; og allermest vil hun fejre billeder af individuel elegance og stil.

Hun siger: “People may say that Vogue does not want to talk about sickness and poverty, but if we can give an uplifting image, it is helping people who would not have considered Africa at all.”