57 millioner børn går ikke i skole – og hver fjerde barn i udviklingslandene kan ikke læse en hel sætning trods skolegang. UNESCO har offentliggjort årets monitoreringsrapport over verdens skolegang og konkluderer, at verdensledernes løfte om skolegang for alle i 2015 slet ikke holder.
PARIS, 29. januar 2014 (UNESCO): 129 milliarder dollars – eller 700 mia. kr. – om året. Så meget koster det verdensøkonomien, at alle verdens børn ikke kommer i skole.
250 millioner børn lærer ikke det allermest basale – og 10 pct af det samlede beløb, der årligt bruges på uddannelse verden over, er spildt på grund af ukvalificerede lærere og dårlig undervisning.
Pigerne sakker bagud
Statistikkerne nærmest vælter ud af årets Education for All monitorerings-rapport, som FN’s organisation for kultur og uddannelse, UNESCO, netop har udgivet.
Den godt 300 sider lange rapport med titlen “Teaching and Learning: Achieving quality for all” understøtter også formodningen om, at det er pigerne på landet – og især i Syd- og Vestasien, der sakker bagud. En ud af hver tre piger og kvinder hér kan hverken læse eller skrive.
Lange udsigter
Fremskriver man eksisterende statistikker peger rapporten på, at alle piger og kvinder i udviklingslandene først har udsigt til at kunne læse og skrive i 2072.
Først i næste århundrede forventes det, at piger i Afrika syd for Sahara vil fuldende det, der svarer til folkeskolens 9. klasse.
Ukvalificeret undervisning
Selv når børn har adgang til skolegang, er det ikke altid nok, påpeger rapporten.
10 pct af de penge-ressourcer, der går til uddannelse vurderes spildt.
I 37 lande er kvaliteten af undervisningen så dårlig, at halvdelen af pengene postet i skoleundervisningen er spildt.
Og hvad værre er: på verdensplan kan 175 millioner børn ikke læse en sætning hverken helt eller delvist, selvom de har gået i skole.
Derfor kalder UNESCOs generaldirektør Irina Bokova også på flere velkvalificerede lærere:
“We need 5,2 million teachers to be recruited by 2015, and we need to work harder to support them in providing children with their right to a universal, free and quality education,” siger hun.
Basal skolegang var 2015 Mål
Rapporten begræder, at den overordnede udviklingshjælp til uddannelse er faldet hastigere end udviklingshjælp generelt, og minder om, at verdens ledere satte basal skolegang for alle på skemaet, da man i 2000 vedtog 2015-udviklingsmålene.
Ikke overraskende håber UNESCO, at årets monitoreringsrapport vil bidrage til, at skolegang for alle får en meget høj prioritet på verdens udviklingsdagsorden efter 2015.
Se også telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/30-01-14/unesco-advarer-om-global-undervisningskrise-i-ny-r