Danske militærlastbiler endte i Eritrea

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Mindst 12 lastbiller, der er blevet kasseret og solgt af det danske forsvar er havnet i Eritrea, skriver Berlingske.

Siden 2009 har der været et internationalt våbenembargo mod Eritrea og salget kan være et brud på embargoen.

Eritrea er en ét-partistat, der beskyldes for grove krænkelser af sine borgeres menneskerettigheder. Mange af de flygtninge, der krydser eller forsøger at krydse Middelhavet kommer fra Eritrea. Det drejer sig bl.a. om unge mænd, der flygter fra værnepligten, der kan vare i flere år.

Lastbilerne er blevet solgt til en mellemhandler i Norge, der har solgt dem videre til en norsk-eritreansk mand, der ville eksportere dem videre til De forenede Arabiske Emirater. Ifølge oplysninger fra FN, som Berlingske har kendskab til, er han agent for det eritreanske militær.

Ifølge Berlingske har forsvaret været opmærksomme på at nogle af deres kasserede lastbiler er endt i Eritrea men først da avisen begyndte at grave i sagen er denne viden gået videre til forsvarsministeriet.

Fra forsvaret side lyder det, at det er en norsk sag, da forsvaret har solgt lastbilerne til en norsk person.

Når forsvaret kasserer materiel, siger reglerne at det skal sælges. Når det handler om egentlig militært udstyr som kampvogne og våben, gælder der meget strenge regler for, hvem der må handles med. Men når det gælder udstyr, der også kan bruges til civile formål, som f.eks. lastbiler, er reglerne meget løsere.