Apple: Fra skurk til helt?

Forfatter billede

Kommentar af Jesper Nielsen (3F)

Elektronikgiganter byder arbejderne umenneskelige forhold. Men det er ikke nok at sætte spot på enkelte firmaer. For hvad sker der med arbejderne, når de eksterne undersøgere er taget hjem?

Apple rager højt op blandt globale erhvervssucceser: Enorm indtjening og lækkert designet brugselektronik. Seneste årsregnskab viser et overskud svarende til 66 mia. kr. – et afkast på hele 29 procent af omsætningen.

Apple har på det seneste fået kritik for i årevis at have set gennem fingre med umenneskelige arbejdsforhold, og det er absolut berettiget. Selvfølgelig selskabet råd til at sikre basale rettigheder for de arbejdere, der producerer deres meget efterspurgte produkter.

Kritikken voksede, da en række selvmord på fabrikkerne i 2010 afslørede ansattes desperation over forholdene.

En gruppe arbejdere forsøgte at komme i lønforhandling og truede til sidst med kollektivt at kaste sig ud fra taget af fabriksbygningen. Siden har udlægning af net til at forhindre selvmord været en del af indretningen.

Brud på love og regler

Efter langt tids tøven svarede Apple på kritikken ved at betale organisationen, FLA (Fair Labor Association), for at gennemgå arbejdsforholdene.

Undersøgelsen bekræfter omfattende brud på arbejdstagernes rettigheder. Selv ikke den kinesiske lovgivning respekteres hos den kinesiske producent, Foxconn.

Rapporten viser:

* Ussel løn. Undersøgelsen viste en månedsløn på hvad der svarer til ca. 2.000 og 2.600 kroner. 60 pct. af arbejderne mente det er alt for lidt.

* Overdrevet overarbejde og snyd med betalingen. Kinesisk lov tillader maksimalt 36 timers overarbejde om måneden ud over de 44 normaltimer ugentlig. Der arbejdes ofte over 60 timer ugentligt – og alle 7 ugedage og der snydes med overarbejdsbetalingen.

* Dårligt psykisk arbejdsmiljø: 61 procent er hårdt ramt af stress og de ansatte fortæller, at de føler sig som maskiner. De bliver systematisk tilsvinet af deres overordnede og straffes, hvis de ikke lever op til ledernes krav, bl.a. via skriftlig selvkritik. En metode, der også er blevet kritiseret på Mærsks fabrikker i Kina.

* Mange arbejdsulykker: Mere end 43 pct. af arbejderne har været udsat for eller oplevet arbejdsulykker. De fleste blev ikke registreret.
Misbrug af praktikanter: Studerende blev sendt i praktik på fabrikken som betingelse for at få deres eksamen. De blev sat til at arbejde langt ud over det tilladte.

Når søgelyset forsvinder

Rapporten fortæller også, at Foxconn har lovet at rette op på forholdene inden 1. juli. For at overholde arbejdstids-loven må de ansætte titusinder flere end i dag.

Er alt så godt? Ingen tvivl om at vi bør give selskaberne et klap på skulderen når de presser leverandører til at rette op på uværdige forhold. Apple har taget et vigtigt første skridt. Bedre sent end aldrig.

Men problemet stikker dybere. Bag det hele anes et menneskefjendsk produktionssystem. Arbejderen er – som i industrialismens barndom – blevet et vedhæng uden indflydelse.

Foxconn har en million ansatte på en række gigantiske produktionsanlæg i Kina og Indien. I titusindvis sidder de på lange snorlige rækker når de producerer, spiser eller chatter i fritiden, mens de også bor og sover på fabriksområdet. Og de leverer ikke kun til Apple.

Faktisk foregår størstedelen af elektronikproduktionen på nogenlunde samme uværdige måde. Vi har ladet det ske for øjnene af os – produktionen er flyttet hen hvor graden af demokratisk indflydelse på arbejdspladserne er lavest.

Det er derfor ikke nok at kritisere og lægge op til forbrugerreaktion mod enkelte firmaer eller mærker. For hvad sker der så når søgelyset glider videre til næste firma?

Apples folk har jo også selv aflagt fabrikkerne stribevis af besøg uden at de har reageret. Det var først, da mediepresset blev ubærligt, at selskabet iværksatte en undersøgelse og lovede bod og bedring. Apple gør som firmaer gør – ser den dårlige omtale som problemet.

Brug for organisering

Virksomhedernes frivillige indsats og politik for socialt ansvar er vigtigt, men ikke nok. Løbende forbedringer ud over hvad nationale og internationale regler kræver, er et særsyn.

3F arbejder derfor også for bindende internationale regler og krav til firmaer og regeringer, bl.a. ved at beskyttelse af rettighederne skal med i alle handelsaftaler.

Meget kan gøres af NGO’er, medier og udefrakommende kontrollanter. Vedholdende kritik og undersøgelser kan bidrage til forbedringer på enkelte arbejdspladser.

Men det grundlæggende problem skyldes, at arbejderne ikke frit kan organisere sig fagligt og selv forhandle bedre forhold i dialog med ledelsen.

Undersøgelsen af Foxconn viste, at fabrikkernes fagforening er domineret af folk fra virksomhedens ledelse og ikke repræsenterer arbejderne.

Intern kontrol fra arbejdernes demokratisk valgte repræsentanter – som bør være beskyttet mod fyring og sanktioner og kunne hente støtte fra et fungerende arbejdstilsyn og fagbevægelse – er og bliver den bedste, billigste og mest demokratiske metode til både at sikre overholdelse af regler og løbende forbedringer.

Det må vi blive ved med at fortælle Apple og Samsung og Dell og HTC og alle de andre.

————-
Jesper Nielsen er international rådgiver i 3F (Fagligt Fælles Forbund). Artiklen optræder i seneste udgave af Fagbladet 3Fs internationale nyhedsbrev mandag.

Se meget mere om det internationale faglige arbejde på
http://nyhedsbrev.fagbladet3f.dk/v.php?mailinglistId=959