Dagsorden 2030 (5): Pres for at få uddannelse på dagsordenen

Education Transforms
Laurits Holdt

Med lækker infografik og en opfordring til at skrive under på en underskriftsindsamling til verdens ledere forsøger UNESCO at skubbe uddannelse endnu længere frem på dagsordenen for de nye udviklingsmål.

Mål nummer to i de nuværende 2015-mål handler om børns adgang til grundskoleuddannelse.

Der er nok ikke nogen tvivl om at uddannelse også vil indtage en central plads i de kommende 2030-mål, men for af fastholde fokus på området foregår der alligevel en del lobbyarbejde…

Torsdag lancerede UNESCO, FNs Organisation for Uddannelse, Videnskab og Kultur, webstedet Education Transforms.

Det sætter fokus på hvad uddannelse gør i forhold til mødre- og børne-dødelighed, børnesundhed, ernæring, kvinde-rettigheder, økonomisk vækst og en række andre områder – i alt ti områder.

Kernen i webstedet er ti infografikker, der hver forklarer hvorledes uddannelse influerer på de to områder.

På webstedet hedder det bl.a.:

Education is a basic human right and a catalyst for all other rights. As such, it is pivotal to the success of post-2015 priorities such as poverty eradication, health, environmental sustainability, democratic participation and women’s empowerment.

Yet 250 million are not learning the basics, whether in school or not. These children are being left behind through no fault of their own; the majority are girls, children from the poorest families, children with disabilities, and children living in rural areas or conflict-affected countries.

Join us in reminding world leaders of the transformative power of education, and so to ensure that education has a central place in the global development framework after 2015.

På webstedet er der mulighed for at skrive under på en underskriftsindsamling, som skal minde verdens ledere om vigtigheden af uddannelse.

http://www.education-transforms.org/en/


Læs andre artikler og indlæg i temaet ”2015 Målene og fremtidens globale udviklingsdagsorden”: http://www.u-landsnyt.dk/tema/2015-m-lene-og-fremtidens-globale-udviklingsdagsor