Danfoss gør klar til at levere til Indiens voksende og spenderende middelklasse

Forfatter billede

Industrikoncernen Danfoss vil over få år investere en halv milliard kroner i nye faciliteter i Indien. Samtidig vil antallet af medarbejdere blive øget til over 1.000 inden 2015.

Danfoss lancerede mandag “Indien 2015”, en vækststrategi, som beskriver, hvordan man vil sikre sig stærkere tilstedeværelse på det hurtigvoksende indiske marked, fremgår det af en pressemeddelelse.

Målet er at tredoble omsætningen i Indien inden 2015, og som led i strategien forventer Danfoss at investere en halv milliard kroner i løbet af de næste fire år i opførelsen af faciliteter, der vil huse en salgs- og R&D-funktion (Research & Development) samt produktion.

Samtidig vil salgsindsatsen blive intensiveret i hele landet, mens antallet af medarbejdere ventes femdoblet fra de p.t. 200 inden 2015. De fleste vil arbejde med R&D og produktion for Danfoss’ største divisioner.

– I løbet af de sidste to årtier har Indien indtaget anden-pladsen på listen over verdens hurtigst voksende økonomier, forklarer Niels B. Christiansen, admin. direktør og CEO i Danfoss.

– Den vækst ventes at fortsætte fremover, og det åbner nye forret-ningsmuligheder for os på tværs af hele vores produktportefølje. Indien 2015 er en plan for, hvordan vi vil udnytte det og opnå et endnu større salg. Både ved at udvide vores salgsindsats, men også ved at etablere R&D og produktion i langt større omfang end hidtil, anfører Niels B. Christiansen.

Nogle af de faktorer, der har fået Danfoss til at investere yderligere i Indien, er et stort antal velkvalificerede ingeniører, en stor købedygtig middelklasse og et stadigt voksende hjemmemarked.

Derudover regner koncernen med, at trends inden for urbanisering, voksende efterspørgsel efter kølekædeoptimering samt stigende behov for elektricitet og energiløsninger vil skabe stærk efterspørgsel på Danfoss’ produkter.

– I takt med, at Indiens BNP (samlede velstand, red.) vokser, vil urbaniseringen af landet vokse. Det betyder, at millioner af mennesker vil strømme til byerne med en hidtil uset hastighed i landets historie, siger Ole Møller-Jensen, Senior Vice President og formand, Danfoss India Board.

– Når indbyggerne flytter til byerne, stiger behovet for elektricitet og energi. Det samme gælder for ventilation, aircondition og produkter, der kan sikre en effektiv køling af ferske fødevarer under transport og opbevaring. Det vil sætte gang i salget for Danfoss på områder som eksempelvis industriel køling samt frekvensomformere og produkter inden for sol- og vindenergi, lægger han til.

Nyt hovedkvarter i Indien

Danfoss’ næste skridt bliver at finde et sted til at opføre den nye facilitet. Når det er sket, er målet, at den skal stå færdigbygget i fjerde kvartal af 2013.

Det nye site vil blive det nye hovedkvarter for Danfoss i Indien og rumme alle funktioner, dvs. salg, kundeservice, administration, indkøb, R&D og produktion.

Samtidig videreføres Danfoss’ kontorer i Mumbai (Bombay), Gurgaon (New Delhi), Bangalore og Ahmedabad, der formentlig får følgeskab af nye salgskontorer rundt om i landet for at understøtte de nye vækstplaner.

Danfoss har været aktiv i Indien længe. Fra 1964 til 1991 blev Danfoss’ produkter solgt via en joint venture partner. I 1991, da Indien iværksatte et økonomisk reformprogram, som førte til, at udenlandske selskaber fik bedre muligheder for at investere, øgede Danfoss salget af produkter via et netværk af distributører.

I 1998 etablerede Danfoss et salgsselskab, Danfoss Indien, som i dag beskæftiger 204 medarbejdere. Indien bidrager allerede væsentligt til Danfoss’ vækst og lønsomhed.

I 2010 solgte Danfoss i Indien for 380 millioner kr., og i 2011 forventes det tal at vokse markant.