Af Thomas Rathje, udviklingsgeograf
Turisme er en af verdens største industrier og påvirker millioner af fattige hver dag. Turisme bidrager væsentligt til økonomien i mange udviklingslande og er tilmed helt afgørende for økonomien i nogle af verdens fattigste lande.
Man skal dog ikke glemme, at turismeindustrien kan have både positive og negative konsekvenser.
Strategien for dansk udviklingsbistand kan have en afgørende betydning for, om turisme medfører overvejende positive eller negative konsekvenser for de fattige i udviklingslandene.
Økonomi
Velfungerende og veltilrettelagt turismeudvikling, der fra starten har fokus på ansvar-lighed, kan bidrage med øgede ind-tægtsmuligheder for destinations-landene og den lokale befolkning i og ved selve destinationerne.
Nogle af turismeindustriens karakteristika er, at kunderne kommer til udbyderne og bruger penge direkte i lokalområdet, samt at turismeindustrien udgøres af mange forskellige typer virksomheder fra forskellige industrielle sektorer.
Dette betyder, at turismeindustrien til forskel fra mange andre industrier, sikrer indtægtsmuligheder helt ned i de nederste samfundslag.
På den anden side ved man også, at hvis turismeudviklingen ikke tilrettelægges med ansvarlighed for øje, vil alle indtægterne gå til internationale virksomheder og den økonomiske elite i destinationsområderne.
Natur og miljø
Ansvarlige turismeaktiviteter kan være med til at bevare naturen og miljøet i destinationsområderne.
Dette er i høj grad én af turismeindustriens store fordele, og det lader sig gøre, fordi naturen ofte anses for at være en attraktion i sig selv. Forudsætningen for dette er selvfølgelig et miljørigtigt fokus i turismeudviklingsprocessen.
Desværre ser man alt for ofte manglende ansvarlighed i forhold til miljøet i destinationsområderne, og naturen, og de mennesker der er afhængig af naturen, må derfor betale en høj pris for en dårligt tilrettelagt og uorganiseret turismeudvikling.
Udsatte grupper
Endnu en veldokumenteret fordel ved turismeindustrien i forhold til andre industrier er, at særligt udsatte grupper såsom kvinder og etniske minoriteter besidder særlige kompetencer, der værdsættes af turister og turismevirksomheder.
Dette gør dem i stand til at tjene penge og opnå indflydelse i husstanden og i deres lokalsamfund – nogle gange endda på nationalt niveau. Det er imidlertid kun tilfældet, hvis disse grupper inddrages aktivt i beslutningsprocesserne i forbindelse med turismeudviklingen.
I langt de fleste tilfælde bliver disse mennesker overset og i stedet reduceret til en forvrænget karikatur af det lokale kulturelle liv og tvunget ind i ufaglært og nedværdigende beskæftigelse uden nogen muligheder for at avancere i livet.
Hvordan kan dansk udviklingsbistand bidrage positivt?
Turismeudviklingen i de fleste af verdens fattigste lande er uundgåelig i kraft af landenes iboende værdier såsom kulturelle og naturlige attraktioner samt investorers jagt på profit. Derfor er det vigtigt at støtte processen, således at turismeudviklingen sker på forsvarlig vis.
Ved at øge fokus på turismesektoren i udviklingsstrategien bidrager man ikke bare til, at turismesektoren bliver mere ansvarlig og miljørigtig, man gør det også svært for konventionelle turismevirksomheder uden dette fokus at etablere sig.
Dette i kraft af, at miljørigtige og ansvarlige turismevirksomheder vil være mere attraktive for befolkningen i destinationsområderne, samt for de lokale og nationale beslutningstagere, der ønsker at afhjælpe fattigdom og miljøødelæggelser.
Faktisk er turismeindustrien allerede prioriteret højt og udset af regeringer i mange udviklingslande som en fremragende økonomisk generator. Derfor er det vigtigt, at Danmark hjælper til med, at denne turismeudvikling bliver ansvarlig og miljørigtig.
Rettighedsbaseret udvikling
Men passer fokusset på turismesektoren med fokusset på rettighedsbaseret udvikling? Ja, det gør det, for det handler om at sikre befolkningens ret til indflydelse, når én af verdens største industrier kommer rullende ind over deres lokalområde!
Og turismen VIL komme rullende, hvad enten man vil det eller ej. For så længe et område har visse karakteristika, der kan tolkes som attraktive for købestærke markeder, så VIL de søge at udvikle området af den simple årsag – der er penge i det.
Det er netop det, der er sagen. Der er mange penge i turisme og befolkningen i destinationsområderne har ret til en bid af kagen på samme måde som de må leve med de forandringer, der kommer med turismeudviklingen.
——————-
Thomas Rathje er uddannet udviklingsgeograf fra Københavns Universitet og initiativtager til Forum for Fattigdomsorienteret Turisme. Har tidligere arbejdet som konsulent for Verdens Skove inden for bæredygtig turisme og er p.t. medlem af deres rådgivende udvalg.
Rathje har også været turismerådgiver for Mellemfolkeligt Samvirke i Mellemamerika og frivillig projektkoordinator på NGOen Axis’ turismeprojekt i Peru.