En festival i tilbageblik – “den bedste nogensinde”

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Hånden på hjertet synes jeg, at det har været det bedste år nogensinde for Roskilde Festival”. Sådan sagde festivalens begejstrede talskvinde, Christina Bilde, mandag til Berlingske. Og begejstrede var også de tre kulturmedarbejdere fra U-landsnyt.dk, som var med i Roskilde.

De skrev en stribe reportager og anmeldelser hjem til nyhedstjenesten, som vi bringer onsdag i et ekstraordinært nyhedsbrev i sommerpausen.

Et journalistisk initiativ, som er med til at understrege, hvor stor betydning kultur og kunstneriske udtryk generelt indtager i forholdet mellem os og den såkaldte 3. Verden, dvs udviklingskontinenterne Latinamerika, Afrika og Asien. 

Dér, hvor 80 procent af menneskeheden nu bor. Intet under, at Danmark fik en ny og ambitiøs kulturstrategi for vort samarbejde med u-landene for nylig.

Den kulturelle vinkel har U-landsnyt.dk især plejet siden nedsættelsen af en særlig redaktion for kunst og kultur i maj 2011 – og hele tre medarbejdere på årets festival til at dække 3. Verdens-vinklerne er et udtryk herfor.

Samtidig også en reaktion på en læserundersøgelse for nylig, der viste, at denne nyhedstjeneste har betydeligt flere unge læsere end vi nok selv vurderede. 

Hvilke vinkler var der så?

Ja, som Mona Munck-Lindblom skrev opsummerende:

“18 af de i alt 166 musikalske navne på årets Roskilde Festival havde ophav i verdens fjerne kroge. Man kunne måske godt have ønsket at procentdelen af den såkaldte Global Musik fyldte lidt mere i programmet. Ikke desto mindre var udbuddet dejligt varierende”.

Men rigtig mange af de 18 navnes koncerter blev anmeldt; gik ikke i glemmebogen i skyggen af Rolling Stones, Stevie Wonder og alle de andre koryfæer fra vor del af verden 

Vor kulturredaktør, Maria Bierbaum Oehlenschläger, fandt frem til den afrikanske topoptræden. Som hun skrev:

“Roskilde Festivalens allerbedste afrikanske koncert. Mindre kan ikke ikke gøre det, for far og søn Sidiki og Toumani Diabaté demonstrerede koraens og Afrikas mangfoldighed, da de spillede søndagens middagskoncert på Pavillion”.

Og Morten Ranum befattede sig med det indtryk afrikansk musik satte:

“Afrikansk musik følger helt andre regler og logikker end rock-musikken. Roskilde Festivalens scener med et stærk centrum er ikke den bedst ramme. Måske derfor har vi svært ved at forstå den. Vi har alt for travlt med at jage det sublime øjeblik”, skrev han bl.a.

Det hele kan læses i vort seneste nyhedsbrev.

Og hvad med festivalen i øvrigt?

Som Berlingske ridsede op tirsdag:

“Over 100.000 solgte billetter og økonomisk gevinst på måske 20 mio. kroner. Mindeværdige koncerter. Glade gæster. Mindre affald og markant fald i tyveri- og voldtægtssager. Roskilde Festival blev en succes, mener arrangører, politi og anmeldere”.

Netop den økonomiske gevinst er ikke at kimse ad. Den går traditionen tro ubeskåret til velgørende og kulturelle formål, mange af dem med u-landsperspektiv.