Abdoulaye Konaté
21.april-18.september 2016
ARKEN
Museum for Morderne Kunst
Skovvej 100
2635 Ishøj
www.arken.dk
Kunstneren Abdoulaye Konaté kommer fra Mali. Han er uddannet såvel i hovedstaden Bamako i Mali som i Havana på Cuba. Han har haft udstillinger i London, Paris, Tokyo, Washington og deltaget i Documenta 12 i Kassel i 2007. Det var den Documenta, som fokuserede stærkt på kunst fra det afrikanske kontinent og på politisk kunst. Det var et godt stykke tid før det aktuelle hype om Afrika sprang ud i fuldt flor. Konaté er i dag leder af Konservatorium for Kunst, Kunsthåndværk og Multimedier i Bamako.
Værkerne materiale og kunstnerens arbejdsform
Konaté arbejder med tekstiler. Værkerne fremstår både som installationer og malerier. Han bygger videre på kunsthåndværker-traditioner i Mali og bruger lokale materialer.
I værkerne behandler han vor tids store problemer som krige, tørke, forurening og AIDS. Slavehandel, kolonitiden og aktuelle konflikter om religion i Mali påvirker Konatés kunst, men han beskæftiger sig også meget med internationale forhold, som fx borgerkrigen i Bosnien. Et af de værker der udstilles på Arken sammenstiller netop borgerkrigene i Rwanda, Angola og Bosnien.
Han arbejder i bomuld, som han indfarver i en enhver tænkelig nuance. I værkerne er der også tydelige spor af symaskine og Konatés broderede signatur.
Det antropologiske blik
Umiddelbart forekommer udstillingen og de udstillede værker først og fremmest interessante forstået som kunsthåndværk.
Spørgsmålet er, om vi ville have fået udstillingen at se, hvis ikke værkerne var lavet af tekstiler med klare referencer til gamle traditioner for kunsthåndværk i Mali?
Værkerne har som omtalt også politiske budskaber, men de forekommer underspillede, som i værket om de tre borgerkrige. Det kan være lidt svært at se budskabet med det tilfældigt placerede børnetøj foran på gulvet.
Flere forfattere og kunstnere fra det afrikanske kontinent har kritiseret, at vi i Vesten fortrinsvis interesserer os for kunst fra Mali og andre afrikanske lande for at komme til at forstå landenes kultur bedre (se tidsskriftet Ogojiii 2/2016). Derimod burde vi interessere os for kunst fra Mali på samme måde, som vi interesserer os for kunst i al almindelighed. Kunst skal vurderes på dets kunstneriske kvalitet, ikke bruges som prisme til at forstå et samfund eller en kultur.
Man kan få den tanke, at der også ligger et antropologisk motiv bag valget af udstillingen på Arken.
Kunst og håndværk
Alligevel er der al mulig god grund til at fordybe sig yderligere i værkerne. Hvis man med tålmodighed bruger tid på de meget få værker, som er udstillet, vil man opdage, at der sker en glidning mellem kunsthåndværk og kunst i oplevelsen af Konatés værker. Ved første øjekast ligner det vægtæpper, som man meget nemt bare går forbi. Men hvis man fordyber sig i det enkelte værk, glemmer man materialet. Da oplever man værket som maleri eller installation. Materialet vender hurtigt tilbage til opmærksomheden. Det tilfører værkerne en stærk stoflighed med bølgende bevægelser. Fornemmelsen af de enkelte værker er meget følsom pga. af deres bevægelig og ujævne struktur. Det er meget fristende at røre ved værkerne. Ikke kun for at opdage, hvordan tekstilet er syet sammen, men også som en måde at opleve værkets æstetiske udtryk på.
Udstillingen beviser, hvordan sammenblanding af kunst og håndværk ikke altid bliver til kunsthåndværk. I værkerne på Arken er der en samtidighed af materialets stoflighed og motivernes mentale manifestation i rummet. Det viser os, hvordan kunsthåndværket med sin tradition for at lave kopier af de samme former og figurer med en brugsværdi i hverdagen flytter sig ind i kunstens domæne for det unikke og særlige med æstetisk og eksistentiel værdi.
Desværre er det ikke meget plads, museet har tildelt udstilling af Abdoulaye Konatés værker. Selvfølgelig er det ikke afgørende, hvor meget udstillingen fylder. Kunst bør vurderes på kvalitet og relevans. Det kunne blot have været virkelig fantastisk at bevæge sig gennem mange forskellige rum i museet med denne flydende blanding af håndværk, stoflighed, bølgende tekstiler og æstetiske motiver. Det ville have forstærket og forstørret fornemmelse af taktilitet (berørlighed, følsomhed).
ABDOULAYE KONNATÉ
Udstillingsperiode: 21.april – 18.seprember 2016
ARKEN
Museum for Morderne Kunst
Skovvej 100
2635 Ishøj
Info: www.arken.dk