Landbrug & Fødevarer (L&F) ønsker at beholde U-landsstyrelsen, der er en central byggesten i Danida, fordi den store erhvervsorganisation ikke finder noget grundlag for at nedlægge forsamlingen, sådan som udviklingsministeren ønsker.
Det fremgår af høringssvaret fra L&F til Christian Friis Bachs udkast til en ny “bistandsgrundlov”, som han modtog mandag, her få dage før den blot fire uger lange offentlige høring udløber.
Det hedder direkte i svaret, at “L&F finder, at Styrelsen gennem årene har fungeret godt og effektivt i sin rådgivende rolle. Styrelsen har bidraget til den relevante og fornødne eksterne repræsentativitet, legitimitet og kvalitetssikring af midlernes anvendelse. Der vurderes derfor ikke umiddelbart at være grundlag for at ændre strukturen”.
“Såfremt Styrelsen alligevel nedlægges må det som minimum sikres, at det (nye foreslåede) Udviklingspolitiske Forum kan udfylde den samme rolle”.
Man ønsker med andre ord, at der i så fald sikres lige så stor reel indfly-delse for udenhus aktører på bistan-dens udformning som i dag.
Så …..”et repræsentativt udsnit af samfun-det bestående af kvalificerede fagfolk, interesse-grupper og folke-lige organisationer løbende kan rådgive og vurdere samt øve indflydelse på udviklingsbistandens gennemførelse”.
Ligesom det sker nu i U-landsstyrelsen, der med sine ni medlemmer og otte stedfortrædere tæller et bredt udsnit af den del af Danmark, der løbende følger bistandsmidlernes anvendelse, herunder erhvervs- og interesseorganisationer, humanitære foreninger og organisationer og den akademiske verden.
Det er eneste udenhus løbende tjek på midlernes anvendelse udover politikerne på Christiansborg. Det nye Udviklingspolitiske Forum får ifølge ministeren ingen bevillingsbeføjelser, men alene en rådgivende funktion.
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på over 100 milliarder kroner årligt og 145.000 beskæftigede repræsenterer organisationen et af Danmarks vigtigste eksporterhverv.
Landbruget har siden bistandens tidligste år engageret sig i virket i u-landene – se også www.lf.dk
DOKUMENT
Her er svaret fra Landbrug & Fødevarer i sin helhed:
Vedr. Udkast til forslag til Lov om Internationalt Udviklingssamarbejde
Landbrug & Fødevarer (L&F) finder det relevant at vurdere og tilpasse Lov om Internationalt Udviklingssamarbejde, da mange forhold er ændret igennem de 40 år, loven har fungeret.
L&F kan generelt tilslutte sig de foreslåede ændringer men har nogle principielle synspunkter vedrørende forslagets oplæg til ny organisation, jf. §10.
Der er en bred samfundsmæssig og folkelig interesse i, at den danske udviklingsbistand er kvalificeret og effektiv samt baseret på åbenhed. Af denne grund er det vigtigt at sikre, at et repræsentativt udsnit af samfun-det bestående af kvalificerede fagfolk, interessegrupper og folkelige organisationer løbende kan rådgive og vurdere samt øve indflydelse på udviklingsbistandens gennemførelse.
Formålet med denne nødvendige inddragelse og åbenhed er, at udviklingsbistanden herved sikres en bredere forankring i samfundet, hvilket skaber legitimitet og troværdighed i forhold til den førte politik.
Dette skal endvidere ses i relation til, at bistanden udgør en anselig økonomisk post på det nationale budget.
Det foreslås i udkastet til lovændring, at Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde nedlægges. I stedet oprettes et Udviklingspolitisk Forum, som skal have løbende dialog med udviklingsministeren om alle sager af strategisk og udviklingspolitisk betydning.
L&F finder, at Styrelsen gennem årene har fungeret godt og effektivt i sin rådgivende rolle. Styrelsen har bidraget til den relevante og fornødne eksterne repræsentativitet, legitimitet og kvalitetssikring af midlernes anvendelse. Der vurderes derfor ikke umiddelbart at være grundlag for at ændre strukturen.
Såfremt Styrelsen alligevel nedlægges må det som minimum sikres, at det Udviklingspolitiske Forum kan udfylde den samme rolle.
L&F finder, at der i Styrelsen eller det Udviklingspolitiske Forum kan være behov for et øget fokus på strategisk og udviklingspolitisk diskus-sion frem for sagsbehandling af mindre bevillinger. Større bevillinger og bevillinger af principiel karakter bør dog fortsat behandles i Styrelsen/Udviklingspolitisk Forum.
Af lovforslaget fremgår det ikke klart, hvilken rolle ministeren indtager i forhold til det foreslåede nye Udviklingspolitiske Forum. Forumets succes og gennemslagskraft er betinget af, at diskussionerne følges tæt af det beslutningstagende niveau. L&F mener derfor, at ministeren bør stå til rådighed for dialog med Forumets medlemmer og deltage i relevante møder.
L&F accepterer, at sagsbehandlingen af mindre bevillinger fortsat behandles af den administrative bevillingskomité. L&F understreger i denne sammenhæng, at de fire eksterne medlemmer bør være uafhængige fagligt baserede personer med bred erfaring i udmøntning af projekter i udviklingslande.
L&F forholder sig kritisk til ministerens beføjelser til ”enhver tid at vælge at ændre på sammensætningen af medlemmer, hvis det skønnes relevant (…)” (jf. lovbemærkninger til § 10). Formuleringen er uhensigtsmæssigt, idet det er meget uklart, hvorledes denne beføjelse vil udmøntes i praksis.
Der bør som minimum være en vis kontinuitet i medlemmernes udnævnelse til Forumet/Styrelsen.
L&F står naturligvis til rådighed for en uddybning af ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jan Laustsen
Direktør
Handelspolitik & Afsætning